آيين نامه اجرايي قانون تشكيل، تقويت و توسعه بسيج دانشجويي

آيين نامه اجرايي قانون تشكيل، تقويت و توسعه بسيج دانشجويي

(مصوب جلسه 179 مورخ 5/3/1388 شورای اسلامی شدن دانشگاهها)

مقدمه

در اجراي تبصره 4 قانون تشكيل، تقويت و توسعه بسيج دانشجويي(مصوب جلسه مورخ 22/09/1377 مجلس شوراي اسلامي) آيين نامه اجرايي قانون مزبور به شرح ذيل به تصويب می رسد.

فصل اول: تعاریف و كليات

ماده 1. تعاریف

1/1. بسیج دانشجویی: تشکلی انقلابی است که به فرمان رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی برای دفاع از اسلام و انقلاب و پاسداری از اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی، ترویج اسلام ناب محمدی(ص)، پاسخ به مسائل اعتقادی بسیجیان و جلوگیری از نفوذ ایادی بیگانه، تلاش برای ایجاد حکومت بزرگ جهانی اسلام و ترویج تفکر بسیج در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تشکیل گردیده است.

2/1. فرهنگ و تفكر بسيجي: منبعث از مباني انقلاب اسلامي و اندیشه حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري است که ایمان، تلاش مخلصانه، هوشیاری در شناخت دشمن، محبت و ایثار در برابر دوست، ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی ناپذیر، حضور آگاهانه در صحنه­های مختلف نظام و به میدان آوردن همه توانایی­های خود در راه آرمان­های نظام اسلامی، عدالت خواهی و پیشگامی، نوآوری، دلیری در میدان علم و سیاست و دینداری و خدمت، تعبد و ولایت مداری از شاخص­های این فرهنگ غنی است.

3/1. دانشگاه‌، مؤسسه يا مركز آموزش عالي و مراکز پژوهشی: كليه دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و واحدهای وابسته با آنها اعم از دولتي و غيردولتي، غیرانتفاعی و علمی کاربردی كه امر آموزش مقاطع عالی تحصيلي را برعهده دارند.

4/1. محدوده دانشگاهها: عبارت است از كليه فضاهاي دانشگاهي شامل فضاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگی، صنفی، رفاهی، خوابگاهها و محوطه دانشگاه يا دانشكده.

تبصره. مراكز پژوهشي محض كه فاقد دانشجو هستند مشمول اين بند نمي‌شوند.

5/1. جذب: ارتباط، عضو­گیری و عضو یابی از بین دانشجویان به منظور فعالیت در بسیج دانشجویی.

6/1. آموزش: فعالیت در جهت ارتقاء و توسعه آگاهی­های معرفتی، بصیرتی، مهارتی و تشکیلاتی.

7/1. تربیت: مجموعه فعالیت­ها و برنامه­های تاثیرگذار و عمیق به منظور تبدیل آموزش به رفتار و توسعه توانمندی­های معرفتی، بصیرتی و مهارتی.

8/1. جهاد علمی: تلاش و مجاهدت در جهت تحقق جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم و شکستن مرزهای دانش.

9/1. عوامل و پایگاه­های فکری نظام سلطه: شامل عوامل داخلی و بیرونی اعم از انسانی و ابزاری که علیه مبانی و اصول و آرمان­ها و دستآوردهای انقلاب اسلامی فعالیت می­کنند.

فصل دوم: اهداف و وظایف

ماده 2. اهداف بسیج دانشجویی عبارتند از:

1/2. ترویج اسلام ناب محمدی(ص) در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.

2/2. زمینه‌سازی برای تحقق جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم بومی و دینی و زمینه‌سازی و کمک برای اسلامی شدن دانشگاه­ها.

3/2. تبیین، ترویج و تحقیق فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری.

4/2. تحکیم و تعمیق ارزش­های انقلاب اسلامی و تبیین و توسعه فرهنگ اسلامی در دانشگاهها.

5/2. شناسایی و تربیت نیروهای وفادار، معتقد، همسو و هماهنگ با شاخصه‌های انقلاب اسلامی برای استمرار و استکمال انقلاب اسلامی.

6/2. بسط فرهنگ و تفکر بسیجی و ارتقاء معرفت دینی و بینش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان.

7/2. دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه‌های گوناگون فکری،‌ فرهنگی، علمی، سیاسی، اجتماعی و صنفی.

8/2. پاسداری از اصل تغییرناپذیر نه شرقی نه غربی و هویت دینی.

9/2. مقابله با تهدیدات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.

ماده 3. وظایف بسیج دانشجویی عبارتند از:

1/3. ارتباط، جذب، آموزش، تربیت، سازماندهی، حفظ، انسجام و بکارگیری دانشجویان بمنظور تربیت نیروهای وفادار، معتقد، همسو و هماهنگ با شاخصه­های انقلاب اسلامی در جهت اهداف عالی انقلاب اسلامی.

2/3. تبیین و ترویج آرمان­ها و مبانی انقلاب اسلامی، تقویت و تعالی مولفه­های فرهنگ اسلامی و معرفت دینی، تفکر و رفتار سنجی بسیج، بینش و بصیرت سیاسی در جامعه دانشگاهی، پیشگامی در عرصه­های دینداری، علم سیاست، فرهنگ، خدمت رسانی و حضور همه جانبه در میدان چالش­های نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطوح عمومی و تخصصی در راستای پیشرفت، توسعه و عمق بخشی به انقلاب اسلامی.

3/3. تهیه طرح‌ها و برنامه‌های لازم و اجرای آن جهت ایجاد زمینه خلاقیت و نوآوری و شکوفا نمودن استعدادهای بالقوه(نخبه‌پروری) و تقویت استعدادهای بالفعل دانشجویان بسیجی جهت ایجاد تحول علمی و تحقق جنبش نرم‌افزاری و تولید علم و جهاد علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور.

4/3. تهیه طرح‌ها و برنامه‌های لازم و اجرای آن جهت تعمیق معنویت و اخلاق در بین جامعه دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی.

5/3. مواجهه با عوامل و پایگاه­های فکری و فرهنگی نظام سلطه و مقابله با تلاش دشمن و ایادی آن در تضعیف و تخریب بنیان‌های فکری، اعتقادی و اخلاقی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی و پیشگیری از بحران‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و تقویت آمادگی و روحیه جهادی برای دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن.

6/3. تولید و انتشار محصولات فرهنگی، سیاسی، علمی و مهارتی و تألیف کتب، جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب مراجع ذیصلاح و دستورالعمل‌های سازمان بسیج دانشجویی در قالب کتاب، جزوه، نشریه و لوح‌های فشرده و…

7/3. تهیه طرح‌ها و برنامه‌های لازم و اجرای آن جهت فعالیت‌های ورزشی و تربیت بدنی به منظور حفظ و ارتقاء روحیه نشاط و شادابی و سلامت جسمی و روانی دانشجویان بسیجی و حضور جدی در صحنه‌های ورزش قهرمانی ملی و بین‌المللی.

8/3. ارائه برنامه‌های لازم و اجرای آن، جهت تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در جهت بسط فرهنگ انقلاب اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی.

9/3. تهیه طرح‌ها و برنامه‌های لازم و اجرای آن به منظور انعکاس اخبار و اطلاعات رویدادهای مختلف فضای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی و غیردولتی در حوزه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، صنفی،‌علمی، آموزشی و پژوهشی، در رسانه‌های نوشتاری، صوتی، تصویری و سایت‌های اینترنتی.

فصل سوم: اجرا

ماده 4. بسیج دانشجویی با همکاری و هماهنگی مسئولین هر دانشگاه در اجرای قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوب مجلس شورای اسلامی، براساس این آیین‌نامه نسبت به ایجاد، توسعه، تحول و تعالی بسیج دانشجویی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اقدام می‌نماید.

ماده 5. دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی پس از تصویب برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تربیت بدنی بسیج دانشجویی حسب مورد در شوراهای پژوهشی و فرهنگی دانشگاه در حد مقدورات بودجه مناسب را تخصیص خواهند داد.

تبصره 1. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی ملزم به تأمین مکان و امکانات موردنیاز کانونها (سیاسی، علمی، فرهنگی، مطالعاتی، پژوهشی و…) و طرح‌ها و برنامه‌های بسیج دانشجویی(طرح ولایت و…) می‌باشند.

ماده 6. انتشار جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان، بسیج دانشجویی و مراجع ذیربط می‌باشد.

ماده 7. سازمان بسیج دانشجویی با نظرخواهی از اعضای بسیج دانشجویی هر دانشگاه، یک نفر دانشجو را انتخاب نموده و به عنون مسئول بسیج دانشجویی آن دانشگاه منصوب می‌نماید.

تبصره. نحوه نظرخواهی از اعضای بسیج دانشجویی مطابق شیوه‌نامه‌ای است که به تصویب بسیج خواهد رسید.

ماده 8. بسیج دانشجویی با حفظ شأن و منزلت بسیج در خصوص راهپیمایی و تجمعات دانشجویی از هیأت نظارت دانشگاه مجوز خواهد گرفت.

تبصره 1. نماینده سازمان بسیج دانشجویی در جلسات هیأت دانشگاه که با موضوع بسیج دانشجویی تشکیل می‌گردد حضور خواهد داشت.

تبصره 2. رسیدگی به موضوعات و اختلافات داخلی بسیج دانشجویی دانشگاه در حوزه صلاحیت سازمان بسیج دانشجویی می‌باشد.

این آیین‌نامه در 8 ماده و 4 تبصره در جلسه 179 مورخ 5/3/1388 به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه­ها و مراکز آموزشی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *