آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشجویی

ضوابط کلی فعالیت کانون‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

(مصوب 165 جلسه مورخ 30/6/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

مقدمه

به منظور حمایت، هدایت و پاسخگویی به نیازهای متنوع فرهنگی دانشجویان، و زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌ها و سامان‌دهی خواسته‌ها و تلاش‌های خودانگیخته فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان با هدف نیل به ارزش‌های متعالی اسلامی ایرانی، کانون‌های فرهنگی دانشجویان براساس ضوابط زیر در کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تشکیل شده و به فعالیت می‌پردازند.

ماده 1. کانون‌های فرهنگی دانشجویان منحصرا در زمینه‌های دینی و مذهبی، ادبی و هنری، فرهنگی و اجتماعی مطابق اساسنامه کانون فعالیت می‌کنند.

ماده 2. برای برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین کانون‌های فرهنگی دانشگاه در ابعاد مختلف و تسهیل ارتباط کانون‌ها با سایر نهادهای دانشگاه، شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشگاه متشکل  از مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه، نماینده مسئول نهاد و منتخبان دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه به ریاست مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تشکیل می‌شود.

ماده 3. برنامه‌های کانون‌ها پس از تصویب شورای فرهنگی دانشگاه قابل اجرا است.

ماده 4. علاوه بر شرایطی که آیین‌نامه اجرایی برای اساسنامه کانون مقر می‌کند، باید در اساسنامه کانون به موارد زیر تصریح گردد:

  • الف) فعالیت کانون به گونه‌ای خواهد بود که حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت و هویت ملی ایران اسلامی را تحکیم خواهد کرد؛
  • ب) فعالیت کانون به گونه‌ای خواهد بود که نتیجه آن تقویت ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی باشد؛
  • ج) فعالیت کانون به گونه‌ای خواهد بود که با وظایف سایر نهادها، شوراها، انجمن‌ها، تشکل‌ها و نشریات سیاسی دانشجویی و هیات علمی دانشگاه تزاحم نداشته باشد؛

ماده 5. عضو شورای مرکزی کانون نباید عضو موثر یا دبیر، نشریات سیاسی دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، شوراهای صنفی دانشجویان، انجمن‌های علمی و مسئول بسیج دانشجویی یا عضو شورای مرکزی سایر کانون‌ها باشد.

ماده 6. صدور مجوز فعالیت کانون‌ها برعهده شورای فرهنگی دانشگاه است.

ماده 7. با هدف نظارت بر کانون‌ها در هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی یک گروه ناظر، متشکل از معاون دانشجویی فرهنگی با عنوان مشابه، مسئول نهاد نمایندگی و مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تشکیل می‌شود.

تبصره: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها می‌تواند جهت انجام وظایف مصوب در اساسنامه نهاد اقدام به راه‌اندازی، برنامه‌ریزی و نظارت بر کانون‌ها و هیات‌های مذهبی نماید.

ماده 8. در هر دستگاه برای حمایت، هدایت و نظارت بر کانون‌های فرهنگی دانشجویان، رسیدگی به اختلاف کانون‌ها با گروه ناظر دانشگاه، تجدیدنظر در آیین‌نامه اجرایی این ضوابط و مواردی از این قبیل گروه مرکزی نظارت بر کانون‌ها متشکل از معاون فرهنگی و اجتماعی دستگاه با عنوان مشابه، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و مدیرکل امور فرهنگی دستگاه یا عنوان مشابه تشکیل می‌شود.

تبصره. صدور مجوز، نظارت بر انحلال مجامع کانون‌های فرهنگی دانشجویان برعهده گروه مرکزی نظارت بر کانون‌ها می‌باشد.

ماده 9. آیین‌نامه اجرایی این ضوابط با محتوا و شکل واحد در جلسه مشترک دستگاه‌های ذیربط در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت دوماه به تصویب نهایی می‌رسد و پس از ابلاغ از سوی وزیر یا رئیس دستگاه متبوع لازم‌الاجرا است. این ضوابط مشتمل بر 9 ماده و 2 تبصره در جلسه 165 مورخ 30/6/87 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی