آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشجویی

ضوابط ناظر بر فعالیت‌های شوراهای صنفی دانشجویی واحدهای دانشگاهی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

(مصوب جلسه 165  مورخ 30/6/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

مقدمه

به منظور ضابطه‌مند کردن و نهادینه شدن مشارکت دانشجویان در نظام تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای امور رفاهی دانشجویان، شوراهای صنفی دانشجویی واحدهای دانشگاهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مطابق این ضوابط تشکیل می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

  ماده 1. شورای صنفی دانشجویان، مرکب از جمعی از دانشجویان یک واحد دانشگاهی است که به منظور بهبود وضعیت امور رفاهی و صنفی، تعامل میان دانشجویان مسئولان دانشگاه، افزایش آگاهی ایشان به حقوق و مسئولیت‌های رفاهی و صنفی، تقویت نقش دانشجویان در توسعه فعالیت‌های رفاهی و صنفی، در هر واحد دانشگاهی تشکیل می‌گردد و متناسب با شرایط متفاوت هر واحد دانشگاهی در داخل واحد مربوطه و برای آن واحد فعالیت می‌کند.

تبصره 1. منظور از واحد دانشگاهی دانشکده، خوابگاه، مرکز آموزشی درمانی و واحد یا مرکز دانشگاهی مرسوم است.

تبصره 2. اعضای شورای صنفی هر واحد یا رای مستقیم دانشجویان همان واحد انتخاب می‌شوند.

ماده 2: شورای صنفی هر واحد دانشگاهی صرفا به فعالیت در امور رفاهی و صنفی دانشجویان همان واحد می‌پردازد و وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور رفاهی و صنفی دانشجویان و انعکاس مسائل و مشکلات رفاهی و صنفی آنان و پیگیری حل آنها از طریق مسئولان ذیربط واحد دانشگاهی مربوطه را برعهده دارد.

تبصره 1: فعالیت در شورای صنفی کاملا داوطلبانه است.

تبصره 2. امور رفاهی و صنفی دانشجویان عبارتند از: امور تغذیه و خوابگاه امور خدماتی از قبیل: دفاتر تکثیر، وام‌های دانشجویی، امور کمک آموزشی و تجهیزات آموزشی، خدمات و فضاهای ورزشی و رفاهی.

تبصره 3. امور رفاهی و صنفی دانشجویان شامل دو بخش اختصاصی هر واحد دانشگاهی و مشترک هر دانشگاه است. برای نظارت برحسن اجرای امور مشترک، کمیته هماهنگی امور رفاهی و صنفی مشترک مرکب از سه تا هفت نفر از منتخبان نمایندگان شوراهای صنفی واحدهای دانشگاهی به تناسب تعداد واحدها تشکیل می‌شود. جلسات این کمیته با حضور معاون دانشجویی دانشگاه و در محل معاونت دانشجویی برگزار می‌شود.

ماده 3. دانشجویی، صرفا در امور صنفی و رفاهی همان واحد دانشگاهی فعالیت می‌کند و فعالیت در امور فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و علمی برعهده سایر مجموعه‌های قانونی مرتبط خواهد بود.

ماده 4. در هر دانشگاه برای نظارت بر فعالیت و عملکرد شوراهای صنفی واحدهای آن دانشگاه، اجرای این مصوبه و آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان و رسیدگی به تخلفات، هیاتی تشکیل می‌شود. اعضای این هیات عبارتند از: معاون دانشجویی فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یا نماینده وی، معاون مالی اداری دانشگاه یا عنوان مشابه، مدیرکل امور دانشجویی، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه و دو تن از نمایندگان کمیته هماهنگی امور رفاهی و صنفی مشترک دانشگاه.

ماده 5: در هر دستگاه (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی) «هیات مرکزی ناظر بر شوراهای صنفی دانشجویی» تشکیل می‌شود که اعضای آن را معاون دانشجویی هر دستگاه، مدیرکل امور دانشجویان داخل، مدیرکل امور فرهنگی، رئیس صندوق رفاه دانشجویی، یا بست‌هایی نظیر آن در دستگاهها، دو تن از معاونان دانشجویی فرهنگی دانشگاها و دو تن از نمایندگان کمیته‌های امور مشترک دانشگاهها و معاون پشتیبانی یا مالی هر دستگاه تشکیل می‌دهند.

ماده 6. هیات مرکزی ناظر بر شوراهای صنفی دانشجویان هر دستگاه وظیفه تجدیدنظر بر آرای هیات ناظر بر شوراهای صنفی دانشجویی تجدیدنظر و تفسیر آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویی و نظارت بر عملکرد هیئت ناظر دانشگاه را برعهده دارد.

ماده 7. آیین‌نامه اجرایی این ضوابط با محتوا و شکل واحد در جلسه مشترک دستگاههای ذیربط، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت دو ماه به تصویب نهایی می‌رسد و پس از ابلاغ از سوی وزیر و یا رئیس دستگاه متبوع، لازم‌الاجرا است. این ضوابط مشتمل بر 7 ماده و 5 تبصره در جلسه 165 مورخ 30/6/87 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی