آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشجویی

آیین نامه شوراى صنفى – رفاهی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالى - 1401

مقدمه

به منظور ضابطه‌مند کردن و نهادینه شدن مشارکت دانشجویان در زمینه‌ی برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای امور صنفی رفاهی دانشجویان، بهبود وضعیت امور صنفی رفاهی، تعامل میان دانشجویان و مسئولان دانشگاه در راستای انعکاس دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر، افزایش آگاهی ایشان به حقوق و مسئولیت‌های صنفی رفاهی و تقویت نقش دانشجویان در توسعه فعالیت‌های صنفی رفاهی، شوراهای صنفی رفاهی دانشجویی واحدهای دانشگاهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بر اساس مفاد این آیین‌نامه تشکیل می‌شود.

الف. تعاریف

ماده1 - اصطلاحات زیر در معانی مربوطه به کار می‌رود:

1-1- امور صنفی رفاهی: به مجموعه‌ای از امور مرتبط با دانشجو در محدوده فضاهای دانشگاهی، به شرح ذیل اطلاق می‌شود:

  • امور تغذیه؛
  • امور خوابگاه‌ها و اسکان دانشجویان؛
  • مسائل مربوط به فروشگاه‌های دانشجویی؛
  • امکانات و تجهیزات کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه؛
  • خدمات رایانه‌ای، چاپ و تکثیر؛
  • بیمه حوادث دانشجویی؛
  • همیار دانشجو؛
  • وام‌های دانشجویی و نحوه‌ی توزیع و تخصیص آن‌ها؛
  • حمل و نقل دانشجویان؛
  • امور کمک آموزشی و تجهیزات آموزشی؛
  • امکانات بهداشتی و درمانی دانشجویان و وضعیت بهداشت عمومی؛
  • امکانات ورزشی و تربیت بدنی دانشجویان؛
  • سازمان: سازمان امور دانشجویان؛
  • موسسه: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مستقل تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
  • فضاهای دانشگاهی: تمامی اماکن، فضاها و محیط‌های دانشگاهی؛
  • واحد دانشگاهی: دانشکده‌ و خوابگاه‌(سرای دانشجویی) هر یک از دانشگاه‌ها؛
  • شورای واحد (شورای صنفی رفاهی دانشجویان واحد): مجموعه‌ای متشکل از نمایندگان منتخب دانشجویان هر واحد دانشگاهی است که در چارچوب مقررات موضوع این آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ی اجرایی آن انتخاب می‌شوند؛
  • شورای هماهنگی امور مشترک (‌شورای هماهنگی امور صنفی رفاهی مشترک): شورایی متشکل از شوراهای واحد موسسه؛
  • هیات نظارت موسسه: هیات نظارت بر شورای واحدها و شورای هماهنگی امور صنفی رفاهی مشترک در هر موسسه؛
  • هیات مرکزی نظارت: هیات مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی رفاهی دانشجویی مستقر در سازمان.

ب. اهداف

ماده 2- اهداف شوراهای صنفی رفاهی به شرح زیر می‌باشد:

  • 2-1-  ایجاد فضای همدلی در بین دانشجویان و مسوولان موسسه و تقویت فضای همکاری و تعامل با هدف بهبود وضعیت امور صنفی رفاهی دانشجویان و کمک به ایجاد شرایط و فضای مناسب‌ و شایسته برای تحصیل، فعالیت و سکونت دانشجویان از منظر صنفی رفاهی؛
  • 2-2- تقویت ارزش‌هایی چون روحیه خودباوری و اعتماد به نفس، تعاون و کار جمعی و مشارکت قانونمند در میان دانشجویان با رویکرد پیگیری مشکلات صنفی رفاهی دانشجویان موسسه؛
  • 2-3- ایجاد بستر مهارت‌افزایی، تجربه‌اندوزی و آشنایی بیشتر دانشجویان با واقعیات، مشکلات و چگونگی اداره امور صنفی رفاهی در موسسات؛
  • 2-4- افزایش نقش مشورتی دانشجویان در مراحل برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مرتبط با امور صنفی رفاهی دانشجویی؛
  • 2-5- بهره‌مندی موسسه از ظرفیت‌های خلاق دانشجویی در راستای بهبود ارائه خدمات به دانشجویان؛
  • 2-6- تقویت فرهنگ پیگیری حل مشکلات صنفی رفاهی از طریق تعامل با مسوولان اجرایی و مجاری قانونی؛
  • 2-7- افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق و مسئولیت های صنفی رفاهی خود.
  • تبصره: شوراهای صنفی رفاهی صرفا در امور صنفی و رفاهی همان واحد دانشگاهی فعالیت می‌کنند و ورود به حوزه‌ی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور آموزشی و پژوهشی و نیز فعالیت در امور فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و علمی، بر عهده سایر مجموعه‌های مرتبط خواهد بود.

ج. ارکان و تشکیلات

ماده 3- شورای واحد: هر واحد دانشگاهی دارای یک شورای صنفی رفاهی است که اعضای آن از طریق انتخابات به مدت یک سال انتخاب می‌شوند.

  • تبصره 1: شورای خوابگاه خواهران و برادران می‌بایست به صورت مجزا تشکیل شود.
  • تبصره 2: هر مجتمع خوابگاهی یک واحد دانشگاهی محسوب می‌شود. در خوابگاه‌های پراکنده، تشخیص روش انتخاب شورای صنفی به صورت مستقل یا به صورت متمرکز به پیشنهاد معاون دانشجویی و تصویب هیات نظارت موسسه می‌باشد.

ماده 4- اعضای منتخب شورای هر واحد، در اولین جلسه رسمی، یک نفر را با کسب اکثریت مطلق آرا (نصف به علاوه یک کلیه اعضای منتخب شورای واحد) به عنوان دبیر انتخاب می‌نمایند، که وظیفه مدیریت شورای واحد و امضای مکاتبات را بر عهده دارد.

ماده 5- دبیر شورای واحد می‌تواند در یک مقطع تحصیلی به صورت متناوب یا متوالی، حداکثر به مدت دو دوره، به عنوان دبیر فعالیت نماید.

  • تبصره 1: حکم دبیر شورای واحد توسط معاون دانشجویی موسسه برای یک سال صادر می‌شود.
  • تبصره 2: بررسی و قبول استعفای اعضای شورای واحد با رای حداقل نصف به علاوه‌ی یک اعضای شورای واحد، امکان‌پذیر است.

ماده 6- شورای هماهنگی امور مشترک: شورایی متشکل از دبیران منتخب شوراهای واحدهای موسسه است که به تناسب تعداد واحدهای هر موسسه،‌ سه تا هفت نفر از میان دبیران شورای واحدها با کسب اکثریت نسبی آرای کلیه دبیران شورای واحدها، به عنوان اعضای شورای هماهنگی امور مشترک به مدت یک سال انتخاب می‌شوند و در اولین جلسه رسمی یک نفر را با کسب اکثریت آرا (نصف به علاوه یک کلیه دبیران) به عنوان دبیر شورا (‌با احصای وظایف) انتخاب می‌نمایند.

  • تبصره 1: به منظور تسهیل ایجاد بسترهای نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان و همچنین انتقال بدون واسطه‌ی مسائل و مشکلات صنفی رفاهی دانشجویان دختر به ارکان مدیریتی موسسه، حداقل  از اعضای شورای هماهنگی امور صنفی رفاهی مشترک، از میان بانوان منتخب شوراهای واحدها انتخاب می‌شوند و در صورت نداشتن این تعداد در میان منتخبان واحدها، معاون دانشجویی از دانشجویان دختر واجد صلاحیت اخلاقی و علمی برای عضویت در شورای هماهنگی امور صنفی رفاهی مشترک انتخاب می‌نماید. (‌در موسسات تک‌جنسیتی این تبصره موضوعیت ندارد).
  • تبصره 2: جلسات شورای هماهنگی امور مشترک، با حضور معاون دانشجویی در محل معاونت دانشجویی برگزار می‌شود و مصوبات آن با تایید معاون دانشجویی قابل اجرا است.
  • تبصره 3: حکم دبیر شورای هماهنگی امور مشترک از سوی معاون دانشجویی موسسه برای یک سال صادر می‌شود.

ماده 7- هیات نظارت موسسه: مرجع نظارت بر فعالیت­ها و رسیدگی به کلیه امور و تخلفات مربوط به شوراهای واحدها و شوراهای هماهنگی امور مشترک دانشجویان در سطح موسسه، هیات نظارت است که متشکل از افراد ذیل می‌باشد:

  • معاون دانشجویی موسسه (رییس هیات)؛
  • رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در موسسه یا نماینده‌ی وی؛
  • مدیر امور دانشجویی موسسه (‌دبیر هیات)؛
  • مدیر امور فرهنگی موسسه؛
  • دو تن از نمایندگان شورای هماهنگی امور مشترک موسسه؛

تبصره: جلسات هیات نظارت موسسه حداقل هر سه ماه یک بار تشکیل می­شود و با حضور   اعضا، رسمی و مصوبات آن با رای نصف به علاوه‌ی یک حاضران، معتبر است.

ماده 8- شورای نظارت موسسه می‌تواند به پیشنهاد هر یک از معاونان و با تایید رییس موسسه، انجام برخی از امور اجرایی مرتبط با مسائل صنفی رفاهی دانشجویان را تا هر زمانی که صلاح می‌داند به شورای صنفی تفویض نماید.

ماده 9- هیات مرکزی نظارت: مرجع تفسیر این آیین‌نامه، تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آیین‌نامه، تجدید نظر بر آرا و نظارت بر عملکرد هیات نظارت موسسه، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد شوراهای صنفی رفاهی، هیات مرکزی نظارت است که با ترکیب ذیل تشکیل می‌شود:

  • معاون وزیر و رییس سازمان (رییس هیات)؛
  • معاون امور دانشجویان داخل سازمان (نایب رییس هیات)؛
  • رییس صندوق رفاه دانشجویان؛
  • مدیر کل امور دانشجویان داخل (دبیر هیات)؛
  • مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
  • دو نفر از معاونان دانشجویی موسسات به انتخاب رییس سازمان؛
  • دو نفر از نمایندگان شوراهای هماهنگی امور مشترک موسسات به انتخاب رییس سازمان.

تبصره 1: جلسات هیات مرکزی نظارت با حضور رییس یا نایب رییس و دبیر، با نصف به علاوه یک کل اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات اخذ شده با رای نصف به علاوه یک اعضای حاضر معتبر است.

تبصره 2: اعضای ردیف های 6 و 7 برای مدت یک سال با حکم رییس هیات مرکزی نظارت منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد ایشان بلامانع است.

د. وظایف و اختیارات

ماده 10- وظایف و اختیارات شورای واحد:

  • پیگیری امور صنفی رفاهی دانشجویان واحد مربوطه، شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهاد و راهکارهای اصلاحی به مسئولان ذی‌ربط واحد / شورای هماهنگی امور مشترک (‌حسب موضوع)؛
  • تعامل سازنده با مدیران واحد و انعکاس برنامه‌ها و دیدگاه‌های مسئولان موسسه برای بهبود امور صنفی رفاهی به دانشجویان.
  • همکاری با کمیته اجرایی (طبق شیوه‌نامه اجرایی) در مراحل اجرایی برگزاری انتخابات؛
  • ارائه گزارش عملکرد برای هر نیمسال به شورای نظارت موسسه؛
  • برگزاری منظم جلسات شورای واحد و تنظیم صورتجلسات؛
  • همکاری در نظارت بر امور صنفی رفاهی واحد؛
  • تنظیم شیوه‌نامه‌ی نحوه‌ی اداره‌ی جلسات داخلی شورای واحد.

ماده 11- وظایف و اختیارات شورای هماهنگی امور مشترک:

  • تشویق دانشجویان به حضور داوطلبانه در فعالیت‌های صنفی رفاهی؛
  • شناسایی و پیگیری امور صنفی رفاهی مشترک دانشجویان و ارائه پیشنهاد و راهکارهای اصلاحی به مسئولان ذی‌ربط موسسه؛
  • نظارت برحسن اجرای امور صنفی رفاهی مشترک موسسه؛
  • تهیه و تدوین شرح وظایف داخلی شورای هماهنگی امور مشترک منطبق بر موارد ذکر شده در این آیین‌نامه با تایید هیات نظارت موسسه؛
  • ارائه گزارش فصلی وضعیت امور صنفی رفاهی مشترک دانشجویان موسسه به شورای نظارت؛
  • همکاری و مشارکت در برگزاری انتخابات توسط کمیته‌ی اجرایی انتخابات؛
  • ارزیابی عملکرد امور صنفی رفاهی مشترک؛
  • تعامل سازنده با مدیران موسسه و انعکاس برنامه‌ها و دیدگاه‌های آنان برای بهبود امور صنفی رفاهی مشترک به دانشجویان؛
  • رسیدگی به اختلافات داخلی اعضای شورای هماهنگی امور مشترک؛
  • برگزاری جلسه با معاونت‌های ذی‌ربط در موسسه به منظور آشناسازی و آگاهی‌بخشی دانشجویان با ابعاد مختلف مدیریتی موسسه.

ماده 12- بودجه مورد نیاز برنامه‌های شورای هماهنگی امور مشترک که اجرای آن مستلزم هزینه می‌باشد با تایید اصل برنامه توسط معاون دانشجویی در چارچوب این آیین‌نامه، از ردیف اعتبارات دانشجویی و رفاهی وفق مقررات تامین می‌شود.

  • تبصره: بودجه‌ی شورای واحد با تایید اصل برنامه توسط معاون دانشجویی از طرف واحد مربوطه در چارچوب این آیین‌نامه و از ردیف اعتبارات دانشجویی و رفاهی وفق مقررات تامین می‌شود.

ماده 13- وظایف و اختیارات هیات نظارت موسسه:

  • نظارت بر عملکرد شورای واحدها و شوراهای هماهنگی امور مشترک در موسسه؛
  • بررسی پیشنهادهای شورای هماهنگی امور مشترک و رسیدگی به شکایات آن؛
  • نظارت و ارزیابی فعال و مستمر در چگونگی اجرای تصمیمات شورای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک موسسه، مطابق با اهداف مورد انتظار؛
  • ارائه گزارش سالانه فعالیت شورای هماهنگی امور مشترک موسسه و انعکاس نتایج به شورای مرکزی نظارت؛
  • نظارت بر برگزاری انتخابات شورای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک؛
  • تصمیم­گیری در خصوص مسائل و مشکلات احتمالی پیش­بینی نشده فرآیند انتخابات؛
  • تایید صلاحیت اعضای کمیته اجرایی انتخابات؛
  • رسیدگی به تخلفات انتخابات شوراهای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک؛
  • رسیدگی به تخلفات شورای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک؛
  • رسیدگی به تخلفات اعضای شوراهای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک؛ تخلفات مرتبط با فعالیت‌های تعیین شده در این آیین‌نامه و شیوه‌نامه؛
  • رسیدگی به شکایت از اعضای شورای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک مرتبط با وظایف مصرح در آیین‌نامه و شیوه‌نامه؛
  • رسیدگی به شکایت از عملکرد شوراهای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک مرتبط با وظایف مصرح در آیین‌نامه و شیوه‌نامه؛
    • تبصره: رسیدگی به تخلفات توسط هیات نظارت موسسه، نافی صلاحیت شورای انضباطی در رسیدگی به تخلفات مرتبط نمی‌باشد.
  • تعلیق و انحلال شورای واحد و شورای هماهنگی امور مشترک مطابق با آیین‌نامه و شیوه‌نامه.

ماده 14– انجام امور زیر از سوی شوراهای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک و اعضای آن‌ها ممنوع است:

  • 14-1- مصادیق تخلفات اعضای شورا، مصادیق و مواد مندرج در شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان است که در صورت احراز و صدور حکم قطعی از سوی کمیته انضباطی موسسه، حسب مورد و با رعایت اصل تناسب، شورای نظارت بر اساس ماده 15 عمل می‌کند. علاوه بر تخلفات شیوه­نامه مزبور، تشخیص و تصمیم­گیری در خصوص موارد ذیل نیز به عنوان تخلف در صلاحیت هیات نظارت است:
  • 14-1-1- از دست دادن شرایط مقرر در ماده 17 این آیین­نامه یا کشف عدم وجود شرایط از ابتدا؛
  • 14-1-2- هر گونه تقلب، جابجایی رای و اعمال روابط ناسالم در فرآیند انتخابات؛
  • 14-2- تخلفات شورا از قرار ذیل است که حسب مورد و با رعایت اصل تناسب ماده 15 اعمال می‌شود؛
  • 14-2-1- انجام اقداماتی بر خلاف وظایف مقرر؛
  • 14-2-2- ورود به موضوعات خارج از موارد مقرر در ماده 1 این آیین­نامه؛
  • 14-2-3- نقض آزادی­های مشروع و مصرح اشخاص در قانون اساسی یا ایراد تهمت، افترا، اهانت، نشر اکاذیب، ترویج و تبلیغ احزاب و گروه­های غیرقانونی و معاندت با اصول قانون اساسی؛

ماده 15– هیات نظارت موسسه، پس از رسیدگی به شکایات و تخلفات شوراهای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک و اعضای آن‌ها حسب مورد یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ می‌کند:

  1. تذکر شفاهی
  2. تذکر کتبی
  3. سلب عضویت
  4. محرومیت از انتخاب مجدد
  5. تعلیق
  6. انحلال
  • تبصره: آرای مربوط به بندهای 3 به بعد، قابل تجدیدنظرخواهی در هیات نظارت مرکزی می‌باشد.

ماده 16- وظایف و اختیارات شورای مرکزی نظارت:

  • نظارت بر عملکرد شوراهای واحدها، شورای هماهنگی امور مشترک موسسه و هیات نظارت موسسه، در خصوص اجرای مفاد آیین‌نامه‌ی شورای صنفی رفاهی و شیوه‌نامه‌ی اجرایی؛
  • تجدیدنظر در آرای هیات نظارت موسسه؛
  • بررسی تصمیمات، نظرات و پیشنهادات و مصوبات هیات نظارت موسسه؛
  • رسیدگی به شکایات شورای هماهنگی امور مشترک در خصوص عدم اجرای صحیح آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی آن پس از تایید هیات نظارت موسسه؛
  • پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه شورای صنفی رفاهی دانشجویان؛
  • تفسیر مواد آیین‌نامه و شیوه‌نامه شوراهای صنفی رفاهی دانشجویی؛
  • تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه و تهیه و تنظیم سایر دستورالعمل‌ها و فرایندهای مرتبط با شورای صنفی رفاهی دانشجویان؛
  • اعلام نظر در خصوص مواردی که در شیوه‌نامه‌ی شورای صنفی رفاهی پیش‌بینی نشده است.

ه. انتخابات

ماده 17- تمامی دانشجویان موسسه که دارای شرایط ذیل باشند، می‌توانند داوطلب عضویت در شورای واحد شوند:

  • التزام عملی به قانون اساسی، ولایت فقیه و قوانین موضوعه‌ی کشور
  • گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی؛
  • ثبت‌نام آموزشی و اخذ واحد در نیمسال تحصیلی برگزاری انتخابات؛
  • نداشتن حکم محکومیت قطعی در شورای انضباطی یا محکومیت کیفری موثر؛
  • عدم اشتهار به ارتکاب اعمال و رفتار مغایر با مقررات موسسه یا شئون اخلاقی و رفتاری دانشجویی و عدم اشتهار به مشکلات روان‌شناختی به تایید مراجع ذیصلاح؛
  • دارا بودن حداقل معدل کل 14 برای دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی، 15 برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای و 17 برای دانشجویان مقطع دکتری؛
  • عدم مشروط در نیمسال پیشین و یا نداشتن دو نیمسال مشروطی غیرمتوالی؛
  • عدم عضویت در شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری و انجمن‌های علمی دارای مجوز در موسسه؛
  • مدت باقی‌مانده از دوران تحصیل با احتساب نیمسالی که در آن انتخابات برگزار می‌شود، کمتر از دو نیمسال نباشد.

تبصره 1: دانشجویان مهمان موقت امکان داوطلب شدن برای انتخابات شورای واحد را ندارند.

تبصره 2: دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از ابتدای ورود به موسسه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

تبصره 3: در صورت هرگونه محکومیت قطعی عضو شورای صنفی رفاهی در شورای انضباطی یا محاکم کیفری و مراجع قضایی، عضویت وی لغو می‌شود.

ماده 18- انتخابات شورای واحد با مشارکت حداقل 20 درصد از کل دانشجویان واجد شرایط واحد، رسمیت می‌یابد و ملاک انتخاب داوطلبان کسب اکثریت نسبی آرا است.

  • تبصره 1: در صورت عدم تحقق مشارکت 20 درصدی، انتخابات دور دوم با در نظرگرفتن شرط 20 درصد مشارکت رسمیت داشته و کسب اکثریت نسبی آرای ماخوذه ملاک انتخاب داوطلبان خواهد بود.
  • تبصره 2: دور دوم انتخابات حداکثر تا دو هفته بعد از انتخابات مرحله‌ی اول برگزار خواهد شد.
  • تبصره 3: در صورت به حد نصاب نرسیدن مشارکت در دور دوم، انتخابات بعدی شورای واحد، در موعد قانونی بعدی برگزار می‌شود.

ماده 19- انتخابات شورای واحدها در فرصت یک‌ماهه اردیبهشت‌ماه یا آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

ماده 20- برگزاری انتخابات شورای واحدها بر عهده کمیته اجرایی انتخابات می‌باشد که مطابق شیوه‌نامه تشکیل خواهد شد.

  • تبصره: در صورت عدم برگزاری انتخابات توسط کمیته‌ی اجرایی در زمان مقرر و مطابق با شیوه‌نامه، با مجوز هیات نظارت موسسه، معاون دانشجویی می‌تواند نسبت به برگزاری انتخابات به شرحی که در شیوه‌نامه خواهد آمد، اقدام نماید.

ماده 21- به منظور نظارت بر حسن اجرای انتخابات شورای واحدها، کمیته نظارت بر انتخابات، زیر نظر هیات نظارت موسسه مطابق شیوه‌نامه تشکیل می‌شود.

و. نظارت و مرجع رسیدگی به تخلفات

ماده 22- هیات نظارت موسسه: مرجع نظارت بر فعالیت­ها و رسیدگی به کلیه امور و تخلفات مربوط به شوراهای واحدها و شوراهای هماهنگی امور مشترک دانشجویان در سطح موسسه، هیات نظارت موسسه است.

ماده 23- معاون دانشجویی موسسه به عنوان رییس هیات نظارت، وظیفه نظارت بر فعالیت‌های شورای واحدها و شورای هماهنگی امور مشترک را بر عهده داشته و در صورت احراز تخلف، پرونده را جهت تصمیم‌گیری در شورای نظارت ارائه می‌نماید. هیات نظارت حداکثر ظرف مدت یک ماه، در خصوص پرونده اظهار­نظر خواهد نمود.

ماده 24- در صورتی که هیات نظارت موسسه، حکم به انحلال شورای واحد و یا شورای هماهنگی امور مشترک دهد، معاون دانشجویی موظف است کلیه مدارک را به همراه گزارش کامل به هیات مرکزی نظارت ارسال و در صورت عدم درخواست تجدید­نظر طی دو هفته از سوی شورای منحل شده، در اولین موعد قانونی برگزاری انتخابات، نسبت به برگزاری انتخابات مجدد اقدام نماید.

ماده 25- هیات مرکزی نظارت: مرجع تفسیر این آیین‌نامه، تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آیین‌نامه، تجدید نظر در آرای هیات نظارت موسسه، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد شوراهای صنفی رفاهی، هیات مرکزی نظارت است.

ماده 26- هیات مرکزی نظارت موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت شکایات، نسبت به رسیدگی به آن‌ها اقدام نماید. رای هیات مرکزی نظارت قطعی و لازم الاجرا است.

ماده 27– تشریفات و فرایند رسیدگی به شکایات و تخلفات در هیات نظارت و هیات مرکزی نظارت در شیوه‌نامه‌ی اجرایی این آیین‌نامه مشخص می‌شود.

ماده 28- مسوولیت حسن اجرای این آئین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی آن در هر موسسه بر عهده رییس موسسه می‌باشد.

ماده 29- شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه، حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه توسط سازمان امور دانشجویان تدوین و ابلاغ می‌شود.

ماده 30- آئین‌نامه در 30 ماده و 22 تبصره در تاریخ 8/9/1401 به تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا بوده و کلیه‌ی آیین‌نامه‌های قبلی ملغی می‌شود.

موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی