آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشجویی

اصلاحیه ترکیب اعضاى کمیته‏ هاى انضباطى دانشجویان

به استناد بند اول جلسات 429 و 430 مورخ 21/7/1377 و 5/8/1377 شوراى عالى انقلاب فرهنگى و با تکیه بر تجربه‏هاى پیشین از عملکرد کمیته‏هاى انضباطى، ترکیب کمیته‏هاى انضباطى دانشگاه‌ها و کمیته مرکزى انضباطى و شرایط عضویت آنها به شرح زیر تعیین مى‏گردد.

 الف) ترکیب اعضاى کمیته انضباطى بدوى دانشگاه

  1. معاون دانشجویى فرهنگى دانشگاه بعنوان رئیس کمیته بدوى
  2. مسئول دفتر نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه یا نماینده تام‏الاختیار ایشان
  3. یکى از اعضاى هیات علمى دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه
  4. دو نفر دانشجوى دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه
  5. دبیر کمیته انضباطى بدوى به پیشنهاد رئیس کمیته بدوى و حکم رئیس دانشگاه، بدون داشتن حق راى

 تبصره: جلسات با حضور رئیس کمیته انضباطى بدوى و حداقل دو عضو صاحب راى تشکیل مى‏شود و تصمیمات آن با سه راى موافق به تصویب مى‏رسد.

 ب) ترکیب اعضاى کمیته انضباطى تجدید نظر دانشگاه

  1. رئیس دانشگاه به عنوان رئیس کمیته تجدید نظر
  2. مسئول دفتر نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه
  3. معاون دانشجویى فرهنگى دانشگاه به عنوان دبیر کمیته تجدید نظر
  4. یکى از اعضاى هیات علمى دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه (غیر از اعضاى کمیته بدوى)
  5. یک نفر دانشجوى دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه (غیر از اعضاى کمیته بدوى)

 تبصره: جلسات کمیته تجدیدنظر با حضور رئیس کمیته و حداقل دو عضو دیگر تشکیل شده و مصوبات آن با سه راى موافق قابل اجراء است.

 ج) ترکیب اعضاى کمیته مرکزى انضباطى دانشجویان

  1. معاون دانشجویى وزارت فرهنگ و آموزش عالى یا معاون دانشجویى فرهنگى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى حسب مورد به عنوان رئیس کمیته.
  2. مدیر کل دانشجویان داخل وزارت فرهنگ و آموزش عالى یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى حسب مورد.
  3. مسئول دفتر نمایندگى مقام معظم رهبرى در یکى از دانشگاه‌ها به پیشنهاد رئیس نهادنمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‌ها و حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالى یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، حسب مورد.
  4. یک نفر حقوق‏دان از بین اعضاى هیات علمى دانشگاه‌ها به پیشنهاد رئیس کمیته مرکزى انضباطى و حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالى یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، حسب مورد.
  5. یک نفر از اعضاى هیات علمى دانشگاه‌ها به پیشنهاد رئیس کمیته مرکزى انضباطى و حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالى یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى حسب مورد.
  6. یک نفر دانشجو از میان اعضاى کمیته انضباطى دانشگاه‌ها به پیشنهاد رئیس کمیته مرکزى انضباطى و حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالى یا وزارت، درمان و آموزش پزشکى حسب مورد.
  7. 7 . رئیس یا معاون دانشجویى و فرهنگى یکى از دانشگاه‌ها بنا به دعوت رئیس کمیته مرکزى انضباطى
  8. دبیر کمیته مرکزى انضباطى دانشجویان به پیشنهاد رئیس کمیته مرکزى انضباطى و حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالى و یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى حسب مورد، بدون داشتن حق راى.

 تبصره: جلسات کمیته مرکزى انضباطى با حضور 5 عضو صاحب راى رسمیت مى‏یابد و تصمیمات جلسه با حداقل 4 راى موافق از بین اعضاى حاضر معتبر بوده و در صورت صدور حکم قطعى، لازم‏الاجراء است.

  د) شرایط عضویت

کلیه اعضاى کمیته‏هاى انضباطى که با شخصیت حقیقى به عضویت این نهاد انتخاب مى‏شوند باید در تقوى و استقلال نظر از حسن شهرت برخوردار بوده، مورد وثوق و فاقد سوء سابقه باشند.

 تبصره 1. اعضاى هیات علمى که به عضویت کمیته‏هاى انضباطى انتخاب مى‏شوند، علاوه بر دارا بودن شرایط فوق باید متاهل باشند. همچنین در دانشگاه‌هایى که رشته حقوق تدریس مى‏شود، بهتر است عضو هیات علمى از بین اعضاى هیات علمى مدرس در زمینه حقوق انتخاب شود.

 تبصره 2. دانشجویان عضو کمیته‏هاى انضباطى علاوه بر احراز شرائط مذکور باید واجد شرایط زیر نیز باشند:

  1. از نظر تقوى و اخلاق بین دانشجویان حسن اشتهار داشته و ترجیحا متاهل و از دانشجویان دوره کارشناسى ارشد یا دکترى باشند.
  2. حداقل نیمى از واحدهاى آموزشى دوره تحصیلى خود را گذرانده باشند مگر آنکه مقاطع تحصیلى پیشین خود را در همان دانشگاه به پایان رسانده باشند.
  3. در طى مدت تحصیل خود در دانشگاه مشروط نشده و حکم انضباطى نیز دریافت نکرده باشند.

 تبصره 3. دبیر کمیته‏هاى بدوى دانشگاه‌ها ترجیحا از میان اعضاى هیات علمى دانشگاه و در غیر اینصورت از بین کارکنان دانشگاه که واجد رتبه کارشناسى یا بالاتر هستند و یا دانشجویانى که شرایط عضویت در کمیته‏هاى انضباطى را دارند انتخاب مى‏شود، مشروط بر آنکه متاهل و داراى حسن شهرت در برخورد مناسب با دانشجویان بوده و عضو داراى راى در کمیته انضباطى نیز نباشند.

 تبصره 4. اعضاى منتخب کمیته‏هاى انضباطى به مدت دو سال انتخاب مى‏شوند و این انتخاب قابل تمدید است. چنانچه هریک از اعضاى فوق سه جلسه متناوب غیبت غیر موجه داشته یا به هر دلیل امکان حضور در جلسات کمیته انضباطى را به مدت بیش از 3 ماه نداشته باشد یا در صورت احراز عدم صلاحیت، رئیس کمیته مى‏تواند به جایگزینى وى با انتخاب فرد جدید اقدام کند. تشخیص موجه و غیر موجه بودن غیبت به عهده رئیس کمیته است.

 تبصره 5. رئیس کمیته انضباطى مى‏تواند بنا به تشخیص از افراد مطلع براى شرکت در جلسات کمیته انضباطى بدون داشتن حق راى دعوت کند.

ترکیب اعضاى کمیته‏هاى انضباطى دانشجویان در چهاربند و هشت تبصره به شرح فوق، در تاریخ 9/12/1378 به تصویب وزراى فرهنگ و آموزش عالى و بهداشت، درمان و آموزش پزشکى رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‏الاجراء مى‏باشد و کلیه مصوبات مغایر با آن فاقد اعتبار است.

موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی