مقررات مدیریت دانشگاه‌ها

بازنگری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص آموزش عالی

  1. مصوب جلسات 429و 430مورخ 21/7/77 و5/8/77 شوراى‏عالى انقلاب فرهنگى

    گزارش »بررسى و تحلیلى از مباحث و مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى از سال 68تا پایان سال 75و مصوبات هیئت بررسى محتوا و ساختار جدید شوراى عالى درباره موضوعات
    بخش »آموزش عالى« مطرح و به شرح زیر به تصویب رسید:
    شوراى عالى، سیاستها و ضوابط فعالیت هیئت‏ هاى مربوط به اساتید و دانشجویان ) مانند هیئت‏هاى گزینش، بررسى تخلفات، کمیته انضباطى و...( را معین می ‏کند و بررسى مواد آیین‏نامه‏ هاى اجرائى و اصلاح آنها و یا تعیین ترکیب اعضاى این هیئت‏ها و تایید نمایندگان معرفى شده از وزارتخانه‏ ها و سازمانها براى عضویت در این هیئت‏ها را حسب مورد به وزارتخانه مربوط ارجاع مى‏دهد.
  2. شوراى عالى سیاستها و ضوابط تشکلهاى دانشگاهى) تشکلها و انجمنهاى اسلامى اساتید و دانشجویان ( را بررسى کرده و تصویب مصادیق و آیین‏ نامه‏ هاى اجرائى را به دستگاههاى اجرایى ارجاع می دهد.
  3. سهمیه‏ هاى ورود به دانشگاه (مانند رزمندگان، قهرمانان ورزشى، قاریان ممتاز و...) از موارد سیاستگذارى است و برعهده شوراى عالى است.
  4. نحوه برگزارى آزمون ورود به دانشگاه ) یک مرحله‏اى یا دومرحله‏اى بودن، برگزارى آزمون پیش‏دانشگاهى و...( در شوراى عالى بررسى شود.
  5. ضوابط و شرایط امور دانشجویان هزینه بگیر (بورسیه) و اعزام دانشجو به خارج از کشور در شوارى عالى تدوین و تهیه و تصویب آیین‏نامه‏ هاى اجرایى حسب مورد به وزارتخانه مربوط ارجاع شود.
  6. سیاستگذارى و تعیین ضوابط پذیرش دانشجویان خارجى با شوراى عالى باشد و تشخیص تعداد، رشته‏ ها و تهیه دستورالعمل‏ هاى اجرایى توسط دستگاه هاى ذیربط تعیین شود.
  7. هر وزارتخانه حسب نیاز و تشخیص خود درباره اخذ تعهد خدمت یا لغو تعهد دانشجویان تصمیم‏ گیرى کند.
  8. تشویق و شکوفاسازى دانشجویان با استعداد از وظایف دستگاههاى اجرایى است.
  9. ضوابط کلى و وظایف هیئت هاى امناى دانشگاهها و موسسات آموزش عالى و پژوهشى را شوراى عالى تعیین می ‏کند و اعضا با حکم رییس‏ جمهور منصوب می ‏شوند. تصویب آیین‏ نامه اجرایى و اصلاح آن برعهده دستگاههاى اجرایى است.
  10. نامگذارى و تغییر نام دانشگاهها پس از تایید شوراى گسترش وزارت مربوط، به تصویب شوراى عالى برسد.
  11. ضوابط فعالیتهاى برون مرزى دانشگاهها و همکارى با دانشگاههاى خارجى برعهده دستگاه هاى اجرایى است.
  12. ضوابط کلى تاسیس دانشگاهها و موسسات آموزش عالى دولتى و غیردولتى در شوراى عالى تصویب شود و اساسنامه آن موسسات به جز دانشگاه آزاد اسلامى در شوراى گسترش آموزش عالى وزارتخانه ذی‏ربط به تصویب می رسد.
  13. موضوعات مربوط به نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها در شوراى عالى بررسى شود.
  14. ضوابط کلى شوراى خبرگان بدون مدرک در شوراى عالى تعیین شود و تدوین آیین‏نامه‏ هاى اجرایى برعهده دستگاه اجرایى است. همچنین مقرر شد این شورا گزارشى از عملکرد خود را به شوراى عالى ارائه دهد.
  15. آموزشهاى عالى مربوط به اهل سنت (تاسیس مرکز، رشته ‏هاى علوم دینى و...) در شوراى عالى بررسى شود.
  16. موضوع اسلامى شدن دانشگاهها از موارد سیاستگذارى است و در شوراى عالى بررسى شود.
  17. خط مشی ‏هاى اساسى آموزش عالى و سیاست توسعه جغرافیایى دانشگاهها از موارد سیاستگذارى است و در شوراى عالى تصویب شود.
  18. درباره آیین‏ نامه مدیریت دانشگاهها مقرر شد وزارت فرهنگ و آموزش عالى با همکارى دبیرخانه شوراى عالى و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى سیاستها و موارد اجرایى این آیین‏نامه را بررسى و تفکیک نموده و به شوراى عالى ارائه دهد.
  19. درباره ضوابط و تایید انتخاب روساى دانشگاهها، مقرر شد وزارتخانه‏ هاى فرهنگ و آموزش عالى و بهداشت، درمان و آموزش پزشکى ضوابط تعیین روساى دانشگاهها را بررسى کرده و پیشنهاد مناسبى به شوراى عالى ارائه دهند.
  20. درباره موضوعات مربوط به آموزشهاى دانشگاهى، شوراى عالى برنامه ‏ریزى دستگاه اجرایى تصمیم مى‏ گیرد مگر دروس معارف اسلامى که در شوراى عالى بررسى می ‏شود.
موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی