آیین‌نامه‌ها و مقررات هیات علمی

آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی موسسه‌های آموزشی و پژوهشی

(مصوب 679 جلسه مورخ 14/10/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

شرح

مصوبه «آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی موسسه‌های آموزشی و پژوهشی» که در جلسه 679 مورخ 14/10/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

کلیات

تردیدی نیست که امروزه رقابت بین کشورها برای کسب جایگاه برتر فرهنگی- سیاسی و مآلا تصاحب سهم اقتصادی بیشتر نسبت به یکدیگر در مناسبات متکثر، متنوع و پرشتاب جهانی، آنان را ناگزیر به گسترش حوزه نفوذ و اقتدار ملی از طریق بسط و توسعه توان علمی و فناوری نموده است و درست به همین خاطر است که در پهنه این رقابت نفس گیر، ایران اسلامی نیز به منظور بازیابی منزلت علمی شکوهمند و پر افتخار خویش در عرصه جهانی، چاره‌ای جز مصروف داشتن تمامی امکانات، ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود و به ویژه موهبت‌های الهی هوش و استعداد ذاتی و کم نظیر اندیشمندان و نخبگان خود در فتح قله‌های ترقی و شکستن مرزهای دانش ندارد. در چنین شرایطی نقش بی‌بدیل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز فرهنگی در نیل به این آرمان مقدس را نمی‌توان و نباید از نظر دور داشت. آرمانی که تحقق آن تنها از رهگذر برنامه‌ریزی جامع و همسو با سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و نیز ارزشیابی مستمر و مداوم آنان در راستای پویایی و حفظ سطح مطلوب علمی- فرهنگی امکان پذیر می‌باشد.

گفتنی است قطع نظر از اهمیت و ضرورت اتخاذ چنین رویکردی که به خودی خود از قابلیت بسترسازی در امر توسعه پایدار و همه جانبه برخوردار بوده است، نفس احساس نیاز به بازنگری اساسی در نظام ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی انگیزه‌ای در خور و عزمی جدی را طلب می‌کرد تا تدوین آئین‌نامه‌ای مشحون از جهت‌گیری‌ها و هدایت بهینه فعالیتهای اعضای هیات علمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان یک نیاز بنیادین جامعه دانشگاهی کشور، مورد توجه قرار گیرد. در تدوین این آئین‌نامه دستیابی به اهداف مهم زیر مورد تاکید و توجه بوده است:

  1. حفظ، تقویت و توسعه توامان فرهنگ اسلامی و توان علمی (آموزشی، پژوهشی و فناوری) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور
  2. تامین نیازهای علمی و فناوری کشور در جهت حفظ و ارتقاء دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد، تجارت، صنعت و کشاورزی
  3. تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشور براساس اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و آمایش سرزمینی
  4. اصلاح و تغییر بنیادین در نظام ارزشیابی اعضای هیات علمی براساس اصول زیر:
    • الف. تاکید بر تزکیه و تربیت قبل از تعلیم در نظام آموزش عالی کشور و در راستای تحقق دانشگاه انسان‌ساز و تمدن‌ساز و تکریم جایگاه علم و عالم
    • ب. ایجاد پویایی و نشاط در امر آموزش و تقویت نظم و انضباط در محیط آموزشی در جهت تربیت نیروی انسانی منضبط، متعهد و متخصص
    • ج. تقویت و توسعه امر تحقیق و پژوهش، با ارج نهادن به پژوهش‌های بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای که در راستای تامین نیازهای علمی، فناوری و صنعتی کشور، با نگاهی آینده‌پژوهانه تنظیم شده باشد.
    • د. حمایت و تقدیر از تلاش‌های مدیران و دلسوزان نظام علمی کشور که با مشارکت در امور، به توسعه و گسترش نظام آموزش عالی کشور خدمت می‌نمایند.

در تدوین این آئین‌نامه نه تنها غنای محتوایی محصول کار مورد نظر بوده بلکه از حیث شکلی نیز سعی بر آن بوده تا در قالبی نوین و سهل‌الوصول، تمامی فعالیت‌های قابل احصاء عضو هیات علمی به طور شایسته دسته‌بندی گردد تا آنجا که اعضای هیات علمی پیش از ارزشیابی برونی از سوی کمیسیون‌های ذیربط، خود نیز به سادگی قادر به خود ارزیابی فعالیت‌های خویش باشند. در این آئین‌نامه نظام ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی(آموزشی و پژوهشی) در قالب چهار فعالیت فرهنگی - تربیتی- اجتماعی، آموزشی، پژوهشی - فناوری و علمی اجرایی براساس مواد و بندهای مندرج در جداول ذیل تبیین و تنظیم گردیده است.

اختصارات

اختصارات مورد استفاده در این آئین‌نامه عبارتند از:

  • الف) وزارتین: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • ب) موسسه: هر یک از دانشگاه‌ها، مراکز، مجتمع‌ها، دانشکده‌ها، موسسه‌های آموزش عالی و همچنین پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و به طور کلی موسسه‌های پژوهشی و فناوری که به موجب مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، شورای گسترش آموزش عالی وزارتین، فرهنگستان‌های تخصصی یا سایر مراجع ذیصلاح تاسیس شده باشند.
  • ج) آئین‌نامه: آئین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی

بخش اول: موسسات آموزشی

ماده 1. فعالیتهای فرهنگی - تربیتی - اجتماعی

به مجموعه فعالیت‌های عضو هیات علمی اطلاق می‌گردد که موید آمیختگی علم و اخلاق اسلامی و مبتنی بر تقویت و ترویج باورهای اعتقادی، مذهبی و ملی منطبق با قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی درمیان خانواده دانشگاهیان بوده و نگاه مثبت جامعه به دانشگاهیان را به عنوان عناصر سازنده و پیشرو در پی داشته باشد.

جدول شماره 1- ا متیازهای قابل محاسبه از فعالیت­های فرهنگی- تربیتی- اجتماعی اعضای هیات علمی «موسسه»

بندموضوعحداکثرامتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز در هرموضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء

 

1

"تدوین کتاب"، "مقاله" و"تولید اثر بدیع و ارزنده هنری" با رویکرد اسلامی در حوزه های فرهنگی - تربیتی - اجتماعیتا 4  

 

2

تهیه و تدوین پیوست فرهنگی برای کلیه فعالیتها و همکاری موثر در اجرای امور فرهنگی براساس سیاستهای کلی برنامه های پنج ساله توسعه وسیاستهای متخذه توسط شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشیتا 3 

 

3

ارائه مشاوره فرهنگی و یا همکاری موثر با تشکل های قانونمند دانشجویان و اعضای هیات علمی و طلاب و نهادهای فرهنگی فعال در «موسسه» و یا حوزه علمیه به منظور ترویج فعالیت در حوزه‌ فرهنگتا 2

 

 

 

4

استاد مشاور فرهنگی با حکم معاون دانشجویی - فرهنگی «موسسه»هر نیمسال 7/. امتیاز5

 

5

مسئولیت پذیری در اصلاح و هدایت نگرشهای مطلوب فرهنگی و مشارکت یا انجام فعالیتهای فرهنگی - تربیتی - اجتماعی و یا عناوین مشابه برای کلیه اقشار دانشگاهی (دانشجویان، اساتید و کارکنان ) با کسب موافقت رسمی «موسسه» محل خدمت1-5-1- برنامه ریزی وطراحی در امور فرهنگی - تربیتی- اجتماعی و علمی دانشجویی و اعضای هیات علمی یا طلاب و کارکنانتا 2

 

 

1-5-2 - مشارکت در اجرای امور فرهنگی- تربیتی- اجتماعی از جمله مشارکت فعالانه در تشکیل جلسات هم اندیشی اساتید و نشست و جلسات دانشجویی جهت تبیین مباحث و مشکلات و رفع شبهات اعتقادی و….
1-5-3- سایر فعالیتهای مرتبط (ارائه خدمات مشاوره‌ای علمی، فرهنگی- تربیتی- اجتماعی وآموزشی به دانشجویان و طلاب - حضور مستمروتاثیرگذار در مراکز دانشجویی اعم از کانونها، مساجد ، خوابگاهها و….) با تایید کمیسیون تخصصی ذیربط
6استمرار در تقید و پایبندی به ارزشهای دینی ، فرهنگی، ملی، انقلابی و صداقت و امانت‌داری با تایید کمیسیون تخصصی ذیربطتا 10105

 

7

کسب جوایز فرهنگی (در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسئولیت‌های فرهنگی و…)

 

در هر مورد تا 2

 

8

 

 

 

8

طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی با تایید مرجع ذیصلاح1 تا 26 

 

9

شرکت در کارگاه های دانش افزایی و توانمند سازی اعضای هیات علمی در زمینه فرهنگی- تربیتی- اجتماعی با ارائه گواهی معتبر ( ماده «3» آئین نامه طرح دانش افزایی و توانمند سازی اعضای هیات علمی مصوب جلسه 174 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی)به ازای هر 16 ساعت آموزش 2 امتیاز8

 

 

حداقل امتیاز لازم از بند 6 (مطابق جدول شماره 5)  5

حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 9 (به استثنای بند 6)

 

تذکر: از تاریخ 1/1/92 حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 9 (به استثنای بند 6) 5 امتیاز می‌شود.در نتیجه حداقل امتیازات لازم از مجموع بندهای ا الی 9 از تاریخ مذکور 10 امتیاز خواهد بود.

   
حداکثر امتیاز قابل قبول از بندهای 1 الی 9 30 

 

تبصره 1.کمیسیون تخصصی هیات ممیزه موضوع ماده «1» فوق:

جهت بررسی و تعیین امتیازات فرهنگی تربیتی اجتماعی اعضای هیات علمی، در هر موسسه کمیسیونی با ترکیب زیر تشکیل می­شود:

  • رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در موسسه به‌عنوان رئیس کمیسیون
  • معاون دانشجویی- فرهنگی و یا عناوین مشابه (معاون فرهنگی و…) به‌عنوان دبیر کمیسیون
  • معاون آموزشی موسسه
  • یک نفر عضو هیات علمی با حداقل مرتبه دانشیاری به انتخاب هیات اجرایی جذب موسسه
  • دبیر شورای هم اندیشی اساتید موسسه و در صورت عدم وجود شورای مذکور نماینده شورای فرهنگی موسسه.

تبصره 2. آیین­نامه داخلی کمیسیون شامل نحوه تشکیل جلسات، شیوه رای‌گیری، تعیین حدنصاب اعضای حاضر جهت تشکیل جلسات و رای گیری و… در چارچوب مقررات و ضوابط کلی وزارتین، در اولین جلسه توسط اعضای کمیسیون تعیین می‌شود.

ماده 2. فعالیتهای آموزشی

به مجموعه فعالیت­های عضو هیات علمی اطلاق می­گردد که وی می‌بایست در جهت آموزش و تربیت دانشجویان، به نحوی روزآمد و موثر برای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش و انتقال مطلوب مفاهیم بکارگیرد.

جدول شماره 2- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های آموزشی

اعضای هیات علمی «موسسه»

بندموضوعحداکثرامتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز در هرموضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء

 

1

رعایت نظم و انضباط درسی و شئونات آموزشی (تخصیص اوقات موظف تدریس در امور آموزشی و رعایت تقویم مصوب آموزشی و برنامه ریزی درسی و… موسسه )7/.75

 

2

کیفیت تدریس

 

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط مدیرگروه با لحاظ نمودن نظرات اعضای هیات علمی عضو گروه (5 امتیاز)

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط معاون آموزشی دانشکده(5 امتیاز)

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط دانش آموختگان ممتاز (5 امتیاز)

دانش آموخته ممتاز می بایست علاوه بر شاخص های تعریف شده در هر موسسه، الزاما دارای معدل بالای 16 باشد.

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط دانشجویان(5 امتیاز)

توضیح: امتیازات قابل اعطابرحسب طیف امتیازات اخذ شده ازنتایج ارزیابی0 تا 99/4 امتیاز: برای نتایج ارزیابی مابین 14 تا 99/18 ( عددمبنا ارزشیابی درمرتبه علمی مندرج در جدول شماره 5- نمره ارزشیابی)

6 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین 19 تا 5/19

8 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین 5/19 تا 20 (حداقل 6 امتیاز شرط لازم در کسب عنوان سرآمدی آموزش)

تبصره- ضوابط مربوط به کسب عنوان سرآمدی آموزش به شرح مندرج در پیوست این آئین نامه به صورت جداگانه به تایید وزرای هر یک از وزارتین خواهد رسید.

 8طبق جول شماره 5

 

3

کمیت تدریس

 

-کمیت تدریس برای دوره های کاردانی 5/. امتیاز ، کارشناسی 1 امتیاز و کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای و دکتری یا دکتری تخصصی 25/1 امتیاز می باشد.

تبصره 1- در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امتیاز فوق برای مراتب علمی بالاتر از دکتری تخصصی تابع ضوابطی خواهد بود که توسط آن وزارت تعیین خواهد گردید.

توضیح : اعضای هیات علمی قطع نظر از یکسان بودن یا متفاوت بودن عنوان واحدهای درسی از امتیاز مربوطه برخوردار خواهند شد.

تبصره 2- موسسه هایی که هر کدام از مقاطع را ندارند می توانند کل امتیاز را از مقاطع دیگر کسب نمایند.

تبصره 3- حداکثر تا 20 درصد امتیازات این بند را می توان پس از کسب مجوز از موسسه محل خدمت از تدریس در سایر موسسه ها به دست آورد.

3308

 

4

راهنمایی و مدیریت پروژه کارشناسی و یا عناوین موضوعات مشابه مصوب (کارآموزی، کارورزی و… ) که زمینه مهارت افزایی را در مقطع کارشناسی و یا سطح دو حوزه علمیه فراهم می نماید.

 

تبصره - در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس ماده (1) بخش سوم این آئین نامه عمل خواهد شد.

3/05 

 

5

برخورداری از برجستگی یا شاخص بودن در امر آموزش (نظیر دریافت لوح تقدیر ، نشان، یا عناوین مشابه) به تشخیص هیات ممیزه و یا کسب عنوان معلم برتر با تایید مراجع رسمی جهت انجام فعالیت آموزشی

 

توضیح: استفاده از امتیاز مربوطه در هر سطح فقط یکبار برای کل دوره ارتقا مجازمی باشد.

2-5-1- در سطح موسسه با تایید رئیس موسسه/ دانشکده5/.1
2-5-2- در سطح دانشگاه با تایید معاون آموزشی دانشگاه

 

1

 

2

2-5-3- در سطح ملی و بین‌المللی با تایید معاون آموزشی وزارت متبوع24

 

6

تالیف یا تدوین کتب چاپی (بر مبنای تیراژ و نوبت چاپ) یا الکترونیکی که به عنوان منبع آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. تبصره - در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس ماده (1) بخش سوم این آئین‌نامه عمل خواهد شد.2-6-1- کتاب در سطح ملی با تایید شورای برنامه‌ریزی وزارت متبوع36 
2-6-2- کتاب در سطح موسسه با تایید شورای انتشارات موسسه و شورای برنامه‌ریزی موسسه یا گروه آموزشی5/13
2-6-3- جزوه در سطح موسسه با تایید شورای انتشارات موسسه و شورای برنامه‌ریزی موسسه یا گروه آموزشی7/05/1

 

7

ارج نهادن به امور آموزشی و شاگردپروری با بهره گیری از روشهای مطلوب تدریس و استفاده مناسب از روشهای نوین آموزشی(نظیر مشاوره آموزشی، برگزاری سمینارهای آموزشی، اردوهای آموزشی، کارگاه آموزشی و عناوین مشابه)5/02 
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 7 (مطابق جدول شماره 5)  

 

20

حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 7 40 

تبصره. کسب امتیازات ماده «2» برای مشاغل موضوع ماده «44» آئین نامه استخدامی هیات علمی در زمان تصدی مشاغل مذکور الزامی نیست. سایر مشاغلی که با حکم هریک از وزیران وزارتین به آن منصوب می‌شوند در زمان تصدی، فقط در سقف بار آموزشی موظف خود لازم است امتیاز کسب نمایند.

ماده 3. فعالیتهای پژوهشی فناوری

به مجموعه فعالیتهای عضو هیات علمی اطلاق می­گردد که ضمن برخورداری از ویژگی هدفمندی ساختار یافته، قابلیت کشف و توسعه حقایق یا ایجاد توانایی پیاده سازی و بکارگیری یافته‌های علمی را داشته ودرعمل قادر به رفع نیاز جامعه وشکستن مرزهای دانش به صورت متوازن ومنطبق بر اولویت‌های مصوب تحقیقاتی و فناورانه وزارتین باشد.

جدول شماره 3- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیتهای پژوهشی- فناوری اعضای هیات علمی «موسسه»

بندموضوعحداکثر امتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز در هر موضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء
1

مقاله علمی- پژوهشی منتشر شده در مجلات علمی و پژوهشی معتبرداخلی و خارجی (ISC,…) مورد تایید وزارت متبوع ( حداکثر تا 2 گواهی چاپ مقاله علمی - پژوهشی نیز قابل قبول می باشد.)

 

تبصره1- امتیاز مقاله های علمی - پژوهشی پراستناد و مقالات داغ به تایید هیات ممیزه تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

تبصره 2- امتیاز مقالات مستخرج از طرح های پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آنان بواسطه محرمانه بودن ممکن نیست با تایید کمیته ممیزی منتخب وزارتین متبوع حسب مورد، تا 2/1 برابر قابل افزایش است.

تبصره 3- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استناد پیوست مربوطه نسبت به امتیازدهی و تعیین حداقل‌های لازم در هر گروه از مجلات و تعیین اعتبار مقالات مرتبط اقدام خواهد نمود.

تبصره 4- نحوه امتیازدهی به مقالاتی که اعتبار آنها هنوز تایید نشده است، به شرح مندرج در پیوست این آئین نامه خواهد بود.

2 تا 7 طبق جدول شماره 5
2مقاله علمی - مروری1 تا 5 

 

 

3مقاله علمی - ترویجی و نقد چاپ شده و مقاله پژوهشی در دائره المعارف1 تا 4 
4مقاله علمی کامل داوری شده در مجموعه مقالات یا مجلات همایش های علمی معتبر1 تا 215
5خلاصه مقاله علمی در مجموعه مقالات همایش های علمی معتبر5/0 تا 15
6مقاله علمی صد در صد مستخرج از رساله/ پایان نامه15
7تولیددانش فنی/اختراع یا اکتشاف منجربه تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند با تایید مراجع ذیصلاح وزارتین متبوعتا 20 

 

8

گزارش‌های علمی طرح های پژوهشی و فناوری که با اجرای آن یکی از معضلات کشور حل شده باشد و با تایید دستگاه اجرایی سفارش دهنده/ اثر بدیع و ارزنده هنری و تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط

 

تبصره- امتیاز طرح‌های ملی که حائز کسب رتبه در جشنواره های بین المللی معتبر شود و یا به عنوان طرح ملی برجسته در تامین نیازهای اساسی (در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، دفاعی و صنعت و… ) یا تحریمی کشور به تایید کمیته ممیزی منتخب وزیر رسیده باشد تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

 

3-8-1-موسسه

 

1 تا 4

 

 

 

طبق جدول شماره 5

3-8-2- استانی یا منطقه‌ای2 تا 7
3-8-3- ملی3 تا 14
9اختراع یا اکتشاف ثبت شده در داخل یا خارج یا نوآوری با تایید علمی مراجع ذیصلاح وزارتین متبوعتا 10

 

 

 

 

10ایجاد ظرفیت فعال در جذب اعتبار پژوهشی (گرنت) داخلی یا بین‌المللی

1 تا 2

 

( به ازای هر ده میلیون تومان)

12
11سایر فعالیتهای فناوری (اختراعات و جشنواره) با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط25
12تالیف یا تصنیف (کتاب حاصل از دستاوردهای پژوهشی خود) با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربطتا 15 طبق جدول شماره 5
تالیف مجموعه کتابهای همانند دائره المعارف و… با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربطتا 30 
13ارزیابی، داوری و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی، فناوری و نوآوری با تایید هیات ممیزه ذیربط28

 

 

14تجدید چاپ کتاب تالیفی یا تصنیفی در صورتی که حداقل به میزان 30 درصد در محتوای آن اصلاح یا اضافه صورت پذیرفته باشد به تشخیص هیات ممیزه ذیربط39
5ویرایش علمی کتاب با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط210
داوری مقالات علمی پژوهشی با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط15
16تصحیح انتقادی کتاب معتبر با تایید کمیسیون تخصصی هیات ممیزه ذیربط1020
17راهنمایی و مشاوره پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای یا سطح 3 حوزه (سقف برای پایان نامه های کاربردی با ضریب 5/1 برابر که در جهت حل مشکلات کشور عمل نموده باشد.)3-17-1-استاد راهنما5/2

 

20

3-17-2-استاد مشاور1

راهنمایی و مشاوره رساله دکتری تخصصی یا سطح 4 حوزه (سقف برای پایان نامه های کاربردی با ضریب 5/1 برابر که در جهت حل مشکلات کشور عمل نموده باشد.)

 

تبصره: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امتیازات این بند در ماده «2» آموزشی محاسبه می شود.

3-17-3-استاد راهنما6

 

3-17-4-استاد مشاور

 

2

18

کرسی های نظریه پردازی

 

 

 

ارائه دستاوردها و نتایج علمی و پژوهشی برگرفته از کرسی های نظریه پردازی درهمایش ها ومیزگردهای مراکز علمی، ملی وبین المللیتا 48
در حوزه علوم انسانی ومعارف اسلامی و سایر حوزه های علوم با داوری مراجع ذیصلاح مورد تایید وزارت متبوع3-18-1- نقد علمی2 تا 7 
3-18-2- نوآوری2 تا 7
3-18-3- نظریه پردازی5 تا 12 طبق جدول شماره 5
19کسب رتبه در جشنواره های ملی و بین المللی مرتبط با حوزه تخصصیتا 510

 

 

20ترجمه کتاب تخصصی با تایید کمیسیون تخصصی ذیربط721

حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 20

 

(مطابق جدول شماره 5)

 

 

 طبق جدول شماره 5
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 20 سقف ندارد 
        

 

ماده 4. فعالیتهای علمی اجرایی

به مجموعه فعالیتهای عضو هیات علمی اطلاق می‌گردد که زمینه ساز تقویت و بسط بنیان­های دینی و فرهنگی و تعمیق مبانی اعتقادی بوده و منجر به توسعه و گسترش علم ودانش، پژوهش و فناوری و تامین زیر ساختهای مرتبط در این حوزه‌ها می‌گردد.

جدول شماره 4- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیتهای علمی- اجرایی

اعضای هیات علمی«موسسه»

بندموضوعحداکثر امتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز درهر موضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء
1حضور فعال و تمام وقت در موسسه و مشارکت براساس تکالیف تعیین شده در آئین نامه مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و سایر فعالیتهای اجرائی محوله185
2تدوین کتاب (به شیوه گردآوری)تا 510 
3تدوین مجموعه مقالاتتا 25
4برپایی نمایشگاه های پژوهشی، فناوری ، هنری و مدیریت اجرایی برنامه های هنری4-4-1- در سطح استانیتا 1

 

4

4-4-2- در سطح ملیتا 5/1
4-4-3- در سطح بین المللیتا 2
5طراحی و راه اندازی آزمایشگاه یا کارگاه فنی، واحد پژوهشی (با شیوه نامه های آموزشی و پژوهشی لازم برای تدریس و تحقیق)، کتابخانه تخصصی، شبکه تخصصی رایانه، یا واحدهای نیمه صنعتیتا 36

 

6

ایجاد رشته های جدید و به خصوص رشته های میان رشته ای و

 

تقویت و گسترش تحصیلات تکمیلی

14
7مشارکت در طراحی ، راه اندازی و برگزاری کارگاههای فرهنگی - تربیتی،آموزشی، پژوهشی و فناوری ضمن خدمت با ارائه مستندات مربوط و با تایید مراکز برگزارکننده4-7-1- شرکت25/04
4-7-2- تدریس5/0 تا 16
4-7-3- طراحی
8تولید و گسترش برنامه های کارآفرینی با تایید معاون پژوهشی و فناوری وزارت متبوعتا 39
9همکاری موثر در تاسیس دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، موسسه های عالی آموزشی و پژوهشی، شهرکها و پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان

 

تا 4

 

12

10ایجاد ظرفیت فعال در جذب دانشجویان خارجی

5/0 تا 1

 

(به ازای هر ده دانشجو)

12

 

11

مدیر مسئولی، سردبیری، عضویت در هیات تحریریه نشریه های علمی معتبر و ریاست قطبهای علمی رسمی کشورتا 412

 

12

دبیری همایشها4-12-1- همایشهای علمی با تایید شورای پژوهشی موسسه112
4-12-2-همایش های ملی و بین المللی با تایید معاون پژوهشی وفناوری وزارت متبوع2
13طراحی سئوالات آزمون سراسری با تایید سازمان سنجش و آموزش کشور/ مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامیهر 50 ساعت 1 امتیاز5
14امتیازات ناشی از پذیرش مسئولیت قوای سه گانه مطابق جدول شماره 6هر سال 4 تا 14 
15شرکت در شوراها، کمیته ها و هیاتهای رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی عتف، ستاد وزارت، سازمانها و موسسه ها و مراکز وابسته به وزارت، حوزه علمیه و فرهنگستانها که جزء وظایف سازمانی فرد نباشد.هر سال تا 2 
16گزارش عملکرد مناسب فرهنگی- تربیتی،آموزشی، پژوهشی، عمرانی سالیانه به تایید مقام مافوق210
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 16 (مطابق جدول شماره 5)  10
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 16 40 
       

 

جدول شماره 5- حداقل امتیازهای لازم برای ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی «موسسه»

مرتبه قبل از ارتقامرتبه بعد از ارتقا

حداقل امتیاز لازم از ماده1

(فرهنگی، تربیتی و اجتماعی)

حداقل امتیاز لازم ماده2

(آموزشی)

حداقل امتیاز لازم از ماده3

(پژوهشی و فناوری)

حداقل امتیاز لازم ماده4 (علمی- اجرایی)

حداقل

امتیاز لازم از مجموع مواد

تعیین‌کننده

(وتویی) 1تا4

حداقل امتیاز کل از مجموع مواد

 

1 تا 4

بند 6مجموع بندها*بند 1بند 2بند 3مجموع بندهابند 1مجموع بندهای 1 ، 8 ، 12 و بند3-18-3مجموع بند هابند 1مجموع بندها  
ارزش از 20
مربی آموزشیارمربی5

 

5

 

5

14

 

8

 

20

1 3

 

3

1030

 

5

 

10

6590
مربیاستادیار1451550

 

85

 

100

استادیاردانشیار1551555

 

90

 

110

دانشیاراستاد165/75/226095120
*تذکر: از تاریخ 1/1/92 حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 9 ( به استثنای بند 6) 5 امتیاز می‌شود. در نتیجه حداقل امتیازات لازم از مجموع بندهای ا الی 9 از تاریخ مذکور 10 امتیاز خواهد بود.
امتیاز مورد تایید کمیته منتخب ذیربط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز مورد تایید کمیسیون تخصصی ذیربط  

 

 

   

 

 

 

 

 

امتیاز مورد تایید هیات ممیزه ذیربط

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

  

 

جدول شماره 6- موضوع بند 14 *ماده 4 بخش اول آئین نامه

بند4-14موضوعامتیاز
1روسای قوای سه گانه14
2وزرا، معاونان رئیس جمهور، معاونان قوه قضائیه، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی12
3نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونان وزارت متبوع، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه، اعضای شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاهها و رئیس جهاد دانشگاهی10
4سایر مسئولان مذکور در ماده 44 اصلاحی آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران10
5روسای دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، روسای فرهنگستانها ، دبیران شوراهای تخصصی و معاونین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونین ستادی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها و معاونین رئیس جهاد دانشگاهیتا 10
6مشاوران وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مشاوران معاونان «وزارتین متبوع»تا 8 و تا 6
7معاونان دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی، مسئولین دفاتر و روسای استانی نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و روسای پارکهای علم و فناوری مستقلتا 8
8معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه، معاونان پارکهای علم و فناوری مستقل، روسای پارکهای علم و فناوری وابسته به دانشگاهها و مدیران کل دفاتر و ادارات «وزارتین متبوع»تا 7
9روسای دانشکده ها، پژوهشکده ها و واحدهای پژوهشی مستقل، روسای مراکز رشد علم و فناوری، مدیران عامل شرکتهای دانشگاهی، معاونان پارکهای علم و فناوری وابسته به دانشگاهها و مدیران حوزه ستادی دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوریتا 6
10معاونان دانشکده ها، پژوهشکده ها و واحدهای پژوهشی مستقل وابسته به دانشکده هاتا 5
11معاونان مدیران کل دفاتر و ادارات «وزارتین متبوع»، دبیر کمیسیون نشریات علمی کشور، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی رسمی و دبیر شورای قطبهای علمی کشورتا 4
12سایر سمتهایی که طبق مقررات، متصدیان آنها باید عضو هیات علمی باشند نظیر مدیران گروه های آموزشی و یا پژوهشی و پستهای ستاره دار در مجموعه پستهای سازمانی مصوبتا 4

 

* میزان امتیاز فعالیتهای علمی اجرایی بندهای 5 تا 12 توسط مقام بالاتر (صادر کننده حکم انتصاب فرد) تعیین می‌شود. همچنین امتیاز فعالیتهای علمی اجرایی اعضای هیات علمی مشمول بندهای مذکور که در خارج از «موسسه» محل خدمت عضو هیات علمی و «وزارت» فعالیت می‌نمایند، در صورتی قابل احتساب است که با موافقت رئیس «موسسه» متبوع انجام شده باشد.

بخش دوم: موسسات پژوهشی

ماده 1. فعالیتهای فرهنگی تربیتی اجتماعی

به مجموعه فعالیتهای عضو هیات علمی اطلاق می‌گردد که موید آمیختگی علم و اخلاق اسلامی و مبتنی بر تقویت و ترویج باورهای اعتقادی، مذهبی و ملی منطبق با قانون اساسی و ارزش­های انقلاب اسلامی درمیان خانواده دانشگاهیان بوده و نگاه مثبت جامعه به دانشگاهیان را به عنوان عناصر سازنده و پیشرو در پی داشته باشد.

جدول شماره 1- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیت‌های فرهنگی - تربیتی - اجتماعی

اعضای هیات علمی «موسسه»

بندموضوع

حداکثر امتیاز در واحد کار

یا ترم

حداکثر امتیاز در هرموضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء
1"تدوین کتاب"، "مقاله" و"تولید اثر بدیع و ارزنده هنری" با رویکرد اسلامی در حوزه‌های فرهنگی - تربیتی - اجتماعیتا 4  

 

2

تهیه و تدوین پیوست فرهنگی برای کلیه فعالیتها و همکاری موثر در اجرای امور فرهنگی براساس سیاستهای کلی برنامه های پنج ساله توسعه وسیاستهای متخذه توسط شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشیتا 3 

 

3

ارائه مشاوره فرهنگی و یا همکاری موثر با تشکل های قانونمند دانشجویان یا عناوین مشابه و اعضای هیات علمی و طلاب و نهادهای فرهنگی فعال در «موسسه» و یا حوزه علمیه به منظور ترویج فعالیت در حوزه فرهنگ

 

تا 2

 

 

 

4

مسئولیت پذیری در اصلاح و هدایت نگرشهای مطلوب فرهنگی و مشارکت یا انجام فعالیتهای فرهنگی - تربیتی - اجتماعی و یا عناوین مشابه برای کلیه اقشار دانشگاهی (دانشجویان، اساتید و کارکنان ) با کسب موافقت رسمی «موسسه» محل خدمت1-4-1- برنامه ریزی وطراحی در امور فرهنگی - تربیتی - اجتماعی - علمی و کارورزی یا عناوین مشابه دانشجویی و اعضای هیات علمی یا طلاب و کارکنان

 

تا 2

 

 

 

 

1-4-2 - مشارکت در اجرای امور فرهنگی- تربیتی - اجتماعی از جمله مشارکت فعالانه در تشکیل جلسات هم اندیشی اساتید و نشست و جلسات دانشجویی یا عناوین مشابه جهت تبیین مباحث و مشکلات و رفع شبهات اعتقادی و….

 

 

 

 

 

 

 

1-4-3- سایر فعالیتهای مرتبط ( ارائه خدمات مشاوره ای علمی، فرهنگی- تربیتی- اجتماعی وآموزشی به دانشجویان و طلاب - حضور مستمروتاثیرگذار در مراکز دانشجویی یا عناوین مشابه اعم از کانونها، مساجد ، خوابگاهها و….) با تایید کمیسیون تخصصی ذیربط

 

 

5استمرار در تقید و پایبندی به ارزشهای دینی ، فرهنگی ، ملی، انقلابی و صداقت و امانت‌داری با تایید کمیسیون تخصصی ذیربط

 

تا 10

 

10

 

5

6کسب جوایز فرهنگی (در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسئولیت‌های فرهنگی و…)

 

در هر مورد تا 2

 

8

 

 

7طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی با تایید مرجع ذیصلاح1 تا 26
8شرکت در کارگاه های دانش افزایی و توانمند سازی اعضای هیات علمی در زمینه فرهنگی- تربیتی - اجتماعی با ارائه گواهی معتبر ( ماده «3» آئین نامه طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیات علمی مصوب جلسه 174 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی)به ازای هر 16 ساعت آموزش 2 امتیاز8
حداقل امتیاز لازم از بند 5 (مطابق جدول شماره 5)  5

حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 8 (به استثنای بند 5)

 

تذکر: ازتاریخ 1/1/92 حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 8 (به استثنای بند 5) 5 امتیاز می‌شود. در نتیجه حداقل امتیازات لازم از مجموع بندهای ا الی 8 از تاریخ مذکور 10 امتیاز خواهد بود.

 

 

 

 

0
حداکثر امتیاز قابل قبول از بندهای 1 الی 8 30 

تبصره 1.کمیسیون تخصصی هیات ممیزه موضوع ماده «1» فوق:

جهت بررسی و تعیین امتیازات فرهنگی - تربیتی- اجتماعی اعضای هیات علمی، در هر موسسه کمیسیونی با ترکیب زیر تشکیل می­شود:

  • رئیس موسسه به‌عنوان رئیس کمیسیون
  • معاون اجرایی و یا عناوین مشابه به‌عنوان دبیر کمیسیون
  • معاون پژوهشی موسسه
  • یک نفر عضو هیات علمی با حداقل مرتبه دانشیاری به انتخاب هیات اجرایی جذب موسسه
  • دبیر شورای هم اندیشی اساتید موسسه

تبصره 2. آیین نامه داخلی کمیسیون شامل نحوه تشکیل جلسات، شیوه رای‌گیری، تعیین حدنصاب اعضای حاضر جهت تشکیل جلسات و رای گیری و… در چارچوب مقررات و ضوابط کلی وزارتین، در اولین جلسه توسط اعضای کمیسیون تعیین می‌شود.

ماده 2. فعالیتهای آموزشی

به مجموعه فعالیت­های عضو هیات علمی اطلاق می­گردد که وی می‌بایست در جهت آموزش و تربیت دانشجویان، به نحوی روزآمد وموثر برای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش وانتقال مطلوب مفاهیم بکار گیرد.

جدول شماره 2- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیتهای آموزشی اعضای هیات علمی «موسسه»

بندموضوعحداکثرامتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز در هرموضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء
1

کیفیت تدریس

 

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط مدیرگروه با لحاظ نمودن نظرات اعضای هیات علمی عضو گروه (5 امتیاز)

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط معاون آموزشی دانشکده(5 امتیاز)

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط دانش آموختگان ممتاز (5 امتیاز)

دانش آموخته ممتاز می بایست علاوه بر شاخص های تعریف شده در هر موسسه، الزاما دارای معدل بالای 16 باشد.

- ارزیابی کیفیت تدریس توسط دانشجویان (5 امتیاز)

توضیح: امتیازات قابل اعطابرحسب طیف امتیازات اخذ شده ازنتایج ارزیابی

0 تا 6 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین 14 تا 20 ( عدد مبنا ارزشیابی درمرتبه علمی مندرج در جدول شماره 5- نمره ارزشیابی)

 4طبق جدول شماره 5
2

کمیت تدریس

 

-کمیت تدریس برای دوره های کاردانی 5/. امتیاز ، کارشناسی 1 امتیاز و کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای و دکتری یا دکتری تخصصی25/1 امتیاز می باشد.

تبصره - در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امتیاز فوق برای مراتب علمی بالاتر از دکتری تخصصی تابع ضوابطی خواهد بود که توسط آن وزارت تعیین خواهد گردید.

315 

 

3

اهتمام ورزیدن در پرورش محقق، تعمیق روح خودباوری دانشجویان در امر پژوهش و پیشبرد شبکه تحقیقاتی

 

تبصره - شیوه نامه مربوطه توسط وزارتین متبوع تهیه و ابلاغ می گردد.

در سطح ملی و بین‌المللی با تایید معاون پژوهشی وزارت متبوعتا 515 

 

4

انتقال دانش یا فناوری در قالب کارگاهها و دوره های کوتاه مدت آموزشی و پژوهشی با تایید معاون پژوهشی موسسه

هر دوره 8 ساعته 5/.

 

امتیاز

10

 

 

حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 4 (مطابق جدول شماره 5)   
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 4 15 

 

ماده 3. فعالیت‌های پژوهشی- فناوری

به مجموعه فعالیت‌های عضو هیات علمی اطلاق می‌گردد که ضمن برخورداری از ویژگی هدفمندی ساختار یافته، قابلیت کشف و توسعه حقایق یا ایجاد توانایی پیاده سازی و بکارگیری یافته‌های علمی را داشته و در عمل قادر به رفع نیاز جامعه وشکستن مرزهای دانش به صورت متوازن ومنطبق بر اولویت‌های مصوب تحقیقاتی و فناورانه وزارتین باشد.

جدول شماره 3- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیتهای پژوهشی - فناوری اعضای هیات علمی «موسسه»

بندموضوعحداکثر امتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز در هر موضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء
1رعایت ضوابط و مقررات پژوهشی موسسه و تخصیص اوقات موظف به امر پژوهش و انجام صحیح امور محوله186
2

مقاله علمی - پژوهشی منتشر شده در مجلات علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی (ISC,…) مورد تایید وزارت متبوع

 

( حداکثر تا 2 گواهی چاپ مقاله علمی - پژوهشی نیز قابل قبول می‌باشد.)

تبصره1- امتیاز مقاله های علمی - پژوهشی پراستناد ومقالات داغ به تایید هیات ممیزه تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

تبصره 2- امتیاز مقالات مستخرج از طرح های پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آنان بواسطه محرمانه بودن ممکن نیست با تایید کمیته ممیزی منتخب وزارتین متبوع حسب مورد، تا2/1 برابر قابل افزایش است.

تبصره 3- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استناد پیوست مربوطه نسبت به امتیازدهی و تعیین حداقل های لازم در هر گروه از مجلات و تعیین اعتبار مقالات مرتبط اقدام خواهد نمود.

تبصره 4- نحوه امتیازدهی به مقالاتی که اعتبار آنها هنوز تایید نشده است، به شرح مندرج در پیوست این آئین نامه خواهد بود.

2 تا 7

 

 

طبق جدول شماره 5
3مقاله علمی - مروری1 تا 5 طبق جدول شماره 5
4مقاله علمی - ترویجی و نقد چاپ شده و مقاله پژوهشی در دائره ‌المعارف1 تا 4 
5مقاله علمی کامل داوری شده در مجموعه مقالات یا مجلات همایش های علمی معتبر1 تا 215
6خلاصه مقاله علمی در مجموعه مقالات همایش های علمی معتبر5/0 تا 15
7مقاله علمی صد در صد مستخرج از رساله/ پایان نامه15 
8تولید دانش فنی/ اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند با تایید مراجع ذیصلاح وزارتین متبوعتا 20  

 

 

9

گزارش های علمی طرح های پژوهشی و فناوری که با اجرای آن یکی از معضلات کشور حل شده باشد و با تایید دستگاه اجرایی سفارش دهنده/ اثر بدیع و ارزنده هنری/ فعالیتهای علمی- میدانی برای اکتشاف (باستان شناسی و معادن و…) منضم به گزارشنامه طرح علمی و تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط

 

تبصره- امتیاز طرح های ملی که حائز کسب رتبه در جشنواره های بین المللی معتبر شود و یا به عنوان طرح ملی برجسته در تامین نیازهای اساسی (در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، دفاعی و صنعت و… ) یا تحریمی کشور به تایید کمیته ممیزی منتخب وزیر رسیده باشد تا 5/1 برابر قابل افزایش است.

3-9-1- موسسه1 تا 4

 

 

طبق جدول شماره 5
3-9-2- استانی یا منطقه ای2 تا 7
3-9-3- ملی3 تا 14

 

10

اختراع یا اکتشاف ثبت شده در داخل یا خارج یا نوآوری با تایید علمی مراجع ذیصلاح وزارتین متبوعتا10  
11ایجاد ظرفیت فعال در جذب اعتبار پژوهشی (گرنت) داخلی یا بین المللی

1 تا 2

 

(به ازای هر ده میلیون تومان)

12 

12

 

 

 

ارزیابی،داوری ونظارت بر فعالیتهای پژوهشی، فناوری ونوآوری باتایید شورای پژوهشی موسسه3-12-1- موسسهتا 5/0

 

12

 

 

3-12-2- استانی یا منطقه ایتا 5/1

 

3-12-3- ملی

تا 3
13سایر فعالیتهای فناوری (اختراعات و جشنواره) با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط25
14تالیف یا تصنیف (کتاب حاصل از دستاوردهای پژوهشی خود) با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربطتا 15 طبق جدول شماره 5
تالیف مجموعه کتابهای همانند دایره المعارف و… با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربطتا 30 
15تجدید چاپ کتاب تالیفی یا تصنیفی در صورتی که حداقل به میزان 30 درصد در محتوای آن اصلاح یا اضافه صورت پذیرفته باشد به تشخیص هیات ممیزه ذیربط39

 

 

16ویرایش علمی کتاب با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط210
داوری مقالات علمی پژوهشی با تایید نهایی هیات ممیزه ذیربط15
17تصحیح انتقادی کتاب معتبر با تایید کمیسیون تخصصی هیات ممیزه ذیربط1020
18

راهنمایی یا مشاوره پایان نامه های دانشجویی حاصل از واگذاری پروژه یا طرح پژوهشی در دست اجرا یا مصوب عضو هیات علمی و یا پایان نامه هایی که توسط دستگاههای اجرایی پیشنهاد و یا حمایت می شوند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی

 

تبصره: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امتیازات این بند در ماده «2» آموزشی محاسبه می‌شود.

3-18-1- پایان نامه کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای یاسطح 3 حوزه5/220
3-18-2- استاد مشاور1
3-18-3- پایان نامه دکتری تخصصی یا سطح 4 حوزه6
3-18-4- استاد مشاور2

 

 

19

کرسی‌های نظریه پردازی

 

 

 

ارائه دستاوردهاو نتایج علمی و پژوهشی برگرفته از کرسی‌های نظریه پردازی درهمایش ها و میزگردهای مراکز علمی، ملی و بین المللی

 

تا 4

 

8

 

در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی و سایر حوزه های علوم با داوری مراجع ذیصلاح مورد تایید وزارت متبوع

 

3-19-1- نقد علمی

 

2 تا 7

 

 

 

3-19-2- نوآوری

 

2 تا 7

 

3-19-3- نظریه‌پردازی

 

5 تا 12

 

 

 

طبق جدول شماره 5

20

برخورداری از برجستگی یا شاخص بودن درامر پژوهش (نظیر دریافت لوح تقدیر ، نشان، یا عناوین مشابه) از مراجع رسمی جهت انجام فعالیت پژوهشی وبه عنوان پژوهشگر برتر

 

توضیح: استفاده از امتیاز مربوطه در هر سطح فقط یکبار برای کل دوره ارتقا مجازمی باشد.

3-20-1- در سطح موسسه با تایید معاون پژوهشی موسسهتا 24 
3-20-2- در سطح ملی یا بین المللی با تایید معاون پژوهشی وزارت متبوع

 

تا 4

 

8

21کسب رتبه در جشنواره های ملی و بین‌المللی مرتبط با حوزه تخصصی و انتخاب پژوهشگر برتر و یا استاد نمونه کشوری

 

تا 5

 

10

 

 

22ترجمه کتاب تخصصی با تایید کمیسیون تخصصی ذیربط721 
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 22 (مطابق جدول شماره 5)

 

 

 

 

طبق جدول شماره 5
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 22 سقف ندارد 

 

ماده 4. فعالیتهای علمی - اجرایی

به مجموعه فعالیتهای عضو هیات علمی اطلاق می­گردد که زمینه ساز تقویت و بسط بنیانهای دینی و فرهنگی و تعمیق مبانی اعتقادی بوده و منجر به توسعه و گسترش علم و دانش، پژوهش و فناوری و تامین زیر ساختهای مرتبط در این حوزه‌ها می‌گردد.

جدول شماره 4- امتیازهای قابل محاسبه از فعالیتهای علمی- اجرایی اعضای هیات علمی«موسسه»

بندموضوعحداکثر امتیاز در واحد کار یا ترمحداکثر امتیاز درهر موضوعحداقل امتیاز لازم در هر دوره ارتقاء
1حضور فعال و تمام وقت در موسسه و مشارکت براساس تکالیف تعیین شده در آئین نامه مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و سایر فعالیتهای اجرائی محوله185
2تدوین کتاب (به شیوه گردآوری)تا 510

 

 

 

 

 

 

 

 

3تدوین مجموعه مقالاتتا 25

 

4

برپایی نمایشگاه های پژوهشی، فناوری ، هنری و مدیریت اجرایی برنامه های هنری4-4-1- در سطح استانیتا 14

 

4-4-2- در سطح ملی

تا 5/1
4-4-3- در سطح بین‌المللیتا 2
5طراحی و راه اندازی آزمایشگاه یا کارگاه فنی، واحد پژوهشی (با شیوه نامه های آموزشی و پژوهشی لازم برای تدریس و تحقیق)، کتابخانه تخصصی، شبکه تخصصی رایانه، یا واحدهای نیمه صنعتیتا 36

 

6

ایجاد رشته های جدید و به خصوص رشته های میان رشته ای و تقویت و گسترش تحصیلات تکمیلی14

 

7

مشارکت در طراحی ، راه اندازی و برگزاری کارگاههای فرهنگی - تربیتی،آموزشی، پژوهشی و فناوری ضمن خدمت با ارائه مستندات مربوط و با تایید مراکز برگزارکننده4-7-1- شرکت25/04
4-7-2- تدریس5/0 تا 16
4-7-3- طراحی
8تولید و گسترش برنامه های کارآفرینی با تایید معاون پژوهشی و فناوری وزارت متبوعتا 39
9همکاری موثر در تاسیس دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، موسسه‌های عالی آموزشی و پژوهشی، شهرکها و پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیانتا 412
10ایجاد ظرفیت فعال در جذب دانشجویان خارجی

5/0 تا 1

 

(به ازای هر ده دانشجو)

12
11مدیر مسئولی، سردبیری، عضویت در هیات تحریریه نشریه های علمی معتبر و ریاست قطبهای علمی رسمی کشورتا 412
12دبیری همایشها4-12-1- همایشهای علمی با تایید شورای پژوهشی موسسه112
4-12-2-همایشهای ملی و بین‌المللی با تایید معاون پژوهشی وفناوری وزارت متبوع2
13طراحی سئوالات آزمون سراسری با تایید سازمان سنجش و آموزش کشور/ مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامیهر 50 ساعت 1 امتیاز5
14امتیازات ناشی از پذیرش مسئولیت قوای سه گانه مطابق جدول شماره 6هر سال 4 تا 14

 

 

15شرکت در شوراها، کمیته ها و هیاتهای رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی عتف، ستاد وزارت، سازمانها و موسسه ها و مراکز وابسته به وزارت، حوزه علمیه و فرهنگستانها که جزء وظایف سازمانی فرد نباشد.هر سال تا 2

 

 

 

 

 

16

گزارش عملکرد مناسب فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی، عمرانی سالیانه به تایید مقام مافوق210
حداقل امتیاز لازم از بندهای 1 الی 16 (مطابق جدول شماره 5)  10
حداکثر امتیاز قابل احتساب از بندهای 1 الی 16 40 

 

جدول شماره 5- حداقل امتیازهای لازم برای ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی «موسسه»

مرتبه قبل از ارتقامرتبه بعد از ارتقا

حداقل امتیاز لازم از ماده1

(تربیتی- فرهنگی)

 

ماده2

(آموزشی)

حداقل امتیاز لازم از ماده3

(پژوهشی و فناوری)

حداقل امتیاز لازم ماده4 (علمی- اجرایی)

 

حداقل

امتیاز لازم از مجموع مواد

تعیین کننده

(وتویی) 1تا4

 

حداقل امتیاز کل از مجموع مواد

1 تا 4

بند 5مجموع بندها*بند 1ستون 1بند 2ستون 2ستون 3مجموع ستون هابند 1

 

مجموع بندها

 

 

 

 

ارزش از 20

 

بند 1

مجموع بندهای

3 تا 6

مجموع بندهای

2، 9 ، 14

و بند 3-19-3

 

مربی پژوهشیار

مربی

 

5

 

5

1468162850

 

5

 

10

6590
مربی

 

استادیار

1461212325065100

 

استادیار

دانشیار156159405570110

 

دانشیار

 

استاد

1662545565

 

80

 

120

 

* تذکر: از تاریخ 1/1/92 حداقل امتیاز لازم از بندهای ا الی 8 ( به استثنای بند 5) 5 امتیاز می‌شود. در نتیجه حداقل امتیازات لازم از مجموع بندهای ا الی 8 از تاریخ مذکور 10 امتیاز خواهد بود.

 

امتیاز مورد تایید کمیته منتخب ذیربط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز مورد تایید کمیسیون تخصصی ذیربط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز مورد تایید هیات ممیزه ذیربط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                

 

جدول شماره 6- موضوع بند 14 *ماده 4 بخش دوم آئین نامه

بند4-14موضوعامتیاز
1روسای قوای سه‌گانه15
2وزرا، معاونان رئیس جمهور، معاونان قوه قضائیه، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی12
3نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان10
4معاونان وزارت متبوع، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه،‌اعضای شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس جهاد دانشگاهی10
5سایر مسئولان مذکور در ماده 44 اصلاحی آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران(سفرا، استانداران رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و شهردار تهران)10
6روسای دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوریتا 10
7اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای فرهنگستان‌هاتا 8
8معاونان دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی و روسای پارک‌های علم و فناوری مستقلتا 8
9دبیران شوراهای تخصصی و معاونین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونین ستادی نهاد مقام معظم رهبری دردانشگاه‌ها، معاونین رئیس جهاد دانشگاهی، مشاورین وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، مسئولین دفاتر و روسای استانی نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه، مدیران کل دفاتر و ادارات «وزارتین متبوع»، «معاونان پارک‌های علم و فناوری مستقل، روسای پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها و روسای دانشکده ها، پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی مستقل و روسای مراکز رشد علم و فناوریتا 6
10معاونان پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها، مدیران حوزه ستادی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، معاونان دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی، مستقل وابسته به موسسه و مدیران عامل شرکت‌های دانشگاهیتا 5
11مشاوران معاونان «وزارتین متبوع» سازمان مدیران کل دفاتر و ادارات«وزارتین متبوع» دبیر کمیسیون نشریات علمی کشور، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی رسمی و دبیر شورای قطب‌های علمی کشورتا 4
12سایر سمتهایی که طبق مقررات، متصدیان آنها باید عضو هیات علمی باشند نظیر مدیران گروه‌های آموزشی و یا پژوهشی و پست‌های ستاره‌دار در مجموعه پست‌های سازمانی مصوبتا 4

 

* میزان امتیاز فعالیت­های علمی اجرایی بندهای 6 تا 12 توسط مقام بالاتر (صادرکننده حکم انتصاب فرد) تعیین می‌شود.

* همچنین امتیاز فعالیت‌های علمی‌ اجرایی اعضای هیات علمی مشمول بندهای مذکور که در خارج از «موسسه» محل خدمت عضو هیات علمی و «وزارت» فعالیت می‌نمایند. درصورتی قابل احتساب است که با موافقت رئیس «موسسه» متبوع انجام شده باشد.

بخش سوم: سایر مقررات

ماده1. ارزیابی کیفیت انجام فعالیتهای فرهنگی تربیتی اجتماعی، آموزشی، پژوهشی فناوری و علمی اجرایی اعضای هیات علمی موسسه جهت رسیدگی و اظهار نظر به درخواست متقاضیان ارتقاء به مراتب مربی، استادیاری، دانشیاری و استادی و همچنین بررسی رکود علمی، احتساب سابقه خدمت قبل از تبدیل وضعیت به رسمی- آزمایشی اعضای هیات علمی موسسه براساس جداول این آیین نامه توسط مراجع ذیصلاح انجام می‌پذیرد. مقررات مربوط به طرز تشکیل و اختیارات و وظایف این مراجع، شیوه‌نامه اجرایی و نیز سایر پیوستهای این آیین‌نامه پس از تصویب وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد ابلاغ می‌شود.

ماده 2. با ابلاغ این آیین‌نامه کلیه اعضای هیات علمی متقاضی ارتقا مرتبه، قطع نظر از این که پرونده آنان در تاریخ لازم الاجرا شدن آیین نامه در کمیته منتخب و یا کمیسیون تخصصی و یا هیات ممیزه ذیربط مورد طرح و بررسی قرارگرفته و یا در شرف ارسال پرونده به کمیته‌ها یا کمیسیون­ها ویا هیات­های یاد شده باشد، می‌توانند با ارائه درخواست کتبی به کمیته منتخب مربوطه، اعمال این آیین‌نامه را در بررسی پرونده ارتقا مرتبه خویش تقاضا نمایند.

ماده 3. این آیین نامه در سه بخش موسسات آموزشی با 4 ماده و 15 تبصره، موسسات پژوهشی با 4 ماده و 11 تبصره و سایر مقررات با 3 ماده در جلسه 679 مورخ 14/10/89 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و برای کلیه موسسه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی وابسته به وزارتین، سایر دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور از تاریخ 1/6/1390 لازم‌الاجرا می‌باشد.

موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی