آیین‌نامه‌ها و مقررات هیات علمی

آیین‌نامه طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری

مقدمه

با توجه به اهمیت و جایگاه اعضای هیات علمی در تربیت نیروی انسانی مومن و متخصص و کارآمد در تحقق دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی و همچنین تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه، طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی در چارچوب مفاد این آیین‌نامه اجرا می‌گردد.

ماده 1. هدف:

ارتقای مستمر علمی، معرفتی، فرهنگی و مهارتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازها و اولویت‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی کشور و تقویت روحیه خودباوری در آنان.

ماده 2. تعاریف:

اعضای هیات علمی: مخاطبان این آیین‌نامه کلیه اعضای هیات علمی اعم از پیمانی، رسمی، آزمایشی و رسمی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور می‌باشد.

موسسات: شامل: 

  1. موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  2. مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  3. دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

ماده 3. عناوین دوره‌ها:

  1. ضوابط و مقررات دانشگاهی (16 ساعت)
  2. روش‌ها و فنون تدریس (16 ساعت)
  3. روش و مدیریت تحقیق (16 ساعت)
  4. ارزیابی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی (16 ساعت)
  5. مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیکی (16 ساعت)
  6. اندیشه سیاسی اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی (16 ساعت)
  7. اخلاق علمی و حرفه‌ای (16 ساعت)
  8. معرفت‌شناسی اسلامی و فلسفه علم (32 ساعت)
  9. اصول تعلیم و تربیت اسلامی (16 ساعت)
  10. تاریخ علم متناسب با رشته تحصیلی و تاریخ تمدن اسلامی (16 ساعت)

تبصره 1. وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد، موظف هستند سرفصل‌های عناوین 1 الی 5 را بر اساس ویژگی‌های مراکز تابعه، تدوین نموده و نهاد نمایندگی نیز موظف است با مشارکت دستگاه‌ها پیشنویس سرفصل‌های عناوین 6 الی 10 را تدوین و به اطلاع شورای اسلامی شدن برسانند.

تبصره 2. محتوای عناوین دوره‌ها متناسب با سه حوزه عمده: 1- علوم انسانی و اجتماعی و هنر 2- فنی و مهندسی و علوم پایه 3- پزشکی و علوم زیستی تدوین خواهد گردید.

تبصره 3. دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی حسب نیاز و تشخیص وضعیت خود می‌توانند نسبت به تدوین و انجام برنامه‌های تکمیلی اقدام نمایند.

تبصره 4. اعضای هیات علمی می‌توانند در صورت ارائه گواهی معتبر مبنی بر گذراندن عناوین 2 و 3 و 4 و 5 در محورهای مزبور شرکت نکنند.

ماده 4. اجرا:

مدیریت اجرایی طرح، به عهده موسسات مذکور در ماده 2 و با همکاری مراکز تابعه در ذیل سیاست‌ها و برنامه‌های سرفصل‌های مدون توسط وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد و نهاد نمایندگی در دوره‌های محوله می‌باشد. هر موسسه موظف است هر ساله هزینه‌های اجرایی طرح و برنامه سالانه خود را پیش‌بینی و به تصویب برساند.

ماده 5. روش‌های اجرای دوره‌ها:

فرآیند توانمندسازی اعضای هیات علمی از طریق روش‌های ذیل به تناسب وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی انجام خواهد پذیرفت:

  1. برگزاری کارگاه‌های آموزشی (در تابستان یا بین ترم‌ها)
  2. تهیه کتاب، نرم‌افزار و بسته‌های آموزشی و راهنمای عملی (Hand Book)
  3. برگزاری سمینار توجیهی
  4. برگزاری جلسات هم‌اندیشی

ماده 6. وظایف موسسات عبارتند از:

  1. طراحی برنامه‌های آموزشی استاندارد متناسب با سرفصل‌های تدوین شده
  2. طراحی، تدوین و انتشار منابع درسی دوره‌ها در ذیل سیاست‌ها و سرفصل‌های مصوب
  3. شناسایی و تایید صلاحیت مدرسین توانمند
  4. تعیین بودجه سالیانه و تصویب آن در دستگاه مربوطه
  5. برگزاری دوره‌های مصوب و نظارت و ارزیابی سالانه دوره‌ها
  6. ارائه گزارش عملکرد و ارزیابی سالیانه به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
  7. صدور گواهی شرکت در دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان

ماده 7. 

هر عضو هیات علمی جدیدالاستخدام می‌بایست حداکثر در عرض یک سال نخست شروع به کار خود در دوره‌ها شرکت کند و دوره‌ها در سه سطح در مقاطع تبدیل وضعیت، هماهنگ با آیین‌نامه هیات عالی جذب برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان باید امتیاز لازم را بعد از پایان هر دوره کسب کنند.

تبصره 1. برای تبدیل وضعیت و ارتقاء به مرتبه بالاتر، ارائه گواهینامه معتبر برای سال‌های خدمت ضروری است.

تبصره 2. امتیاز هر دوره از صفر محاسبه می‌گردد و برای دوره‌های بعد قابل ذخیره‌سازی نیست و در صورت عدم کسب امتیاز لازم دوره تجدید خواهد شد.

تبصره 3. مدرسان حق‌التدریس و پاره وقت آیین‌نامه جداگانه خود را خواهند داشت.

تبصره 4. دانشجویان بورسیه می‌توانند سطح اول دوره‌ها را در حین تحصیل بگذرانند.

این آیین‌نامه در 7 ماده و 8 تبصره در جلسه 174 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مورخ 29/11/87 تصویب و جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

ماده واحده «طراحی شیوه­های نو و قالب‌های جدید برای ارائه دروس معارف اسلامی»

ماده واحده «طراحی شیوه‌های نو و قالب‌های جدید برای ارائه دروس معارف اسلامی» که در جلسه 686 مورخ 23/1/90 شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به‌شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود: «ماده واحده- برای بهره‌مندی بیشتر از فرصتی که تحت‌عنوان دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها موظف است، علاوه بر شیوه رایج موجود، شیوه‌های نو و قالب‌های جدیدی را برای ارائه دروس معارف اسلامی طراحی و با تولید محتوای عمیق‌تر و در عین حال کاربردی‌تر در تعلیم و تربیت فکری و سیاسی دانشجویان تلاش نماید.

تبصره1. دستگاه‌های مرتبط و دانشگاه‌ها موظفند همکاری‌های لازم را با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به عمل آورده و در اختصاص نمره دروس معارف اسلامی برای قالب‌های جدید پیشنهادی، طبق نظر نهاد مزبور عمل نمایند.

تبصره2. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها موظف است سالیانه گزارشی از نحوه پیشرفت امور مذکور در ماده واحده فوق را به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارائه نماید».

ماده واحده «لزوم انطباق آیین‌نامه‌های دانشجویی و فرهنگی مصوب وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست‌های فرهنگی و سایر مصوبات مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین مرجع تایید آن

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 640 مورخ 29/11/87، براساس مصوبه جلسه 171 مورخ 26/6/87 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «لزوم انطباق آیین‌نامه‌های دانشجویی و فرهنگی مصوب وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست‌های فرهنگی و سایر مصوبات مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین مرجع تایید آن» را به شرح ذیل تصویب نمود:

«ماده واحده. وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی موظفند قبل از ابلاغ آیین‌نامه‌های دانشجویی و فرهنگی مصوب خود، تایید شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی در رابطه با انطباق آیین‌نامه‌های مزبور با سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی و دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اخذ نمایند.

تبصره. حیطه موارد مشمول ماده واحده فوق را شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی تعیین و برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.»

موضوعات
دسترسی سریع
دریافت اپلیکیشن
دریافت اپلیکیشن از بازار دریافت اپلیکیشن از گوگل پلی